«Utama - vårt hjem» – Sterkt og vellaget fra Bolivias høyland
5Total vurdering

Tittelen Utarma kommer fra Quechua-ordet for «vårt hjem». Dramaet foregår i Bolivias høyland, og fokuserer på detaljene i livet til et eldre ektepar som sliter med de ødeleggende effektene av en langvarig tørke.

Virginio og Sisa har tilbrakt hele livet i det bolivianske høylandet, og levd beskjedent med lamaflokken. Nå, mens en alvorlig tørke truer deres eksistens, kommer barnebarnet deres Clever (Santos Choque) for å overbevise dem om å reise tilbake med ham til byen. Men spesielt Virginio er ikke interessert, og forakter den unge mannen som ikke kan sitt inka-quechua-språk mens han kjemper for Utama.

Utama | May 11, 2022 (France) Summary: In the Bolivian highlands, an elderly Quechua couple has been living the same daily life for years. During an uncommonly long drought, Virginio and his wife (Sisa) face a dilemma: resist or ... Read all
Countries: Bolivia, Uruguay, FranceLanguages: Quechua, Spanish

Tørt og støvete

På deres isolerte gård på det tørre og støvete høylandet, passer Virginio til en flokk med lamaer mens kona Sisa må dra til nærmeste landsby for å hente vann, fordi brønnen deres nettopp har gått tørr.

Virginio er bekymret for at lamaene ikke har det bra, og han har problemer med å puste selv. Også landsbybrønnen er tørr, og Sisa sliter med å gå den ekstra avstanden til elva. Et besøk av barnebarnet Clever  som bor i storbyen, gir dem sårt tiltrengt hjelp. Men den sta Virginio vil ikke vurdere å flytte til byen som alle andre.

Regissør Alejandro Loayza Grisi har skutt det hele i en dokumentarstil, og filmen er et skarpt forsvar for den lokale kulturen.

Grisi tar for seg klimaendringer og gir de en åndelig tilknytning i et miljø der kultur er på randen av å forsvinne. Filmen stakk av med Sundance 2022 World Cinema Grand Jury Prize.

En av filmens styrke er de fantastiske bildene fra filmfotograf Barbara Alvarez, som fremhever den solbakte isolasjonen Virginio og Sisa livnærer seg i, men fanger også humoren til deres nysgjerrige flokk lamaer med sjokkrosa ørebånd – og kjærligheten uttrykt stille mellom to som har delt livet i flere tiår.

Kulturkonflikt

Barnebarnet Clever har vokst opp i byen og snakker kun spansk. Han forteller Virginio at han ikke forstår ham, og at han ikke bare refererer til språkforskjellene deres. Virginio nekter å snakke med Clever på spansk før han har bekreftet motivet for å besøket. Han skjuler også sin alvorlige sykdom for Sisa, som både elsker ham og er irritert over at han nekter å se sannheten i øynene.

Mens de fleste av landsbyboerne allerede har forlatt området, fortsetter Virginio å insistere på at «regnet kommer», til tross for alle bevis på det motsatte. Han ser på den unge mannen han ser på som en «bortskjemt drittunge» og forteller ham at den hellige kondoren folder vingene tilbake og faller ned på steinene når den ikke lenger er nyttig – at dette er en del av en syklus.

Seinere følgere Clever med Virginio og gruppen som drar opp fjellet for å ofre en lama for å få regn. I et av Alvarez sine fripende bilder er Virginio sentrert foran den brune toppen som pleide å være snødekket og hvisker til seg selv «Du dør.»

Illevarslende tegn i naturen

Filmskaperen fanger filmen de enorme landskapene som en episk western, for så å flytte inn i dette parets varme hjem hvor samtaler understrekes med skjev humor, deres lange år sammen og en økende bekymring for hvor vanskelig ting blir på grunn av begge deres alder og mangel på regn. De øde tørre åkrene og uttørket vegetasjon like illevarslende som gribbene som sirkler over. Det er som om naturen selv forteller dem at det er på tide å dra. Men fellesskapet holder ut.

På et landsbymøte diskuterer lokalbefolkningen nødvendigheten av migrasjon, fordi regjeringens løfter om hjelp aldri har blitt realisert. Hele Virginios identitet er knyttet til dette stedet, dette landet, og han må se dypt inn i sjelen sin for å finne ut hva han trenger å gjøre i denne ekstraordinære situasjonen.

Utama er en film om håp – om folk som ikke gir opptil til tross for det som fremstår som en håpløs kamp for å leve sitt tradisjonelle liv – kamp mot både klimaendringer og politikere. Det er en sterk kinoopplevelse fra Bolivias høyland.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært publisher og redaktør for Cinema siden 2008. Han har blant annet intervjuet Martin Scorsese, Robert De Niro, Woody Allen og Francis Ford Coppola. Som filmjournalist har han blant annet dekket filmfestivalene i Cannes, Berlin, Venezia, Moskva, Havanna, Marrakech, Roma, Taormina, Karlovy Vary og Jeddah Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen