Hollywood-skuespillere i åpent brev: «Vi er klare til å streike»

Den neste krisen i Hollywood kan være rundt hjørnet. Skuespillerforbundet SAG-AFTRA har frist til fredag ​​med å signere ny kontrakt med filmstudioer.

Hollywood-manusforfattere har nå streiket i to hele måneder, med en forkrøplet filmindustri som resultat. Snart kan de få selskap av en rekke kjente fjes. Selv skuespillerne i Hollywood er lei av sin nåværende situasjon i en bransje som har blitt drastisk endret av strømmeeksplosjonen. Akkurat som manusforfatterne krever de:

• økt minstelønn
• få en del av overskuddet fra strømming
• beskyttelse mot AI

I et åpent brev til deres fagforening SAG-AFTRA krever 300 av medlemmene at ledelsen stiller tøffe krav og ikke trekker seg tilbake i sine pågående forhandlinger med filmstudioer og produsenter. Fredagens frist nærmer seg – da går gjeldende kontrakt med AMTMP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) ut.

«En streik er ekstremt vanskelig for så mange, og ingen ønsker det. Men vi er forberedt på å streike om nødvendig (…) Dette er ikke tiden for å møtes på midten. Vi ber dere kreve alle endringene som vi behov og beskyttelsen vi trenger.»

«Vi føler at lønningene våre, yrket vårt, vår kreative frihet og kraften i fagforeningen vår har blitt undergravd det siste tiåret. Vi må endre det,» heter det i brevet, som ble sett av Hollywood Reporter.

Mer enn 300 skuespillere har signert brevet, inkludert Meryl Streep, Ben Stiller, Jennifer Lawrence og Kevin Bacon.

Den nåværende kontrakten med AMTMP går ut 30. juni, så hvis ingenting skjer innen den tid, kan 160.000 amerikanske skuespillere gå ut i streik allerede denne helgen.