Topp 10: Indiana Jones og dens mange kopier

Med en ny Indiana Jones-film er det fristende å ta nok et gjensyn med de klassiske filmene, men i stedet ser vi på de mange klonene og kopiene som kom i deres kjølevann.

Da førstefilmen kom i 1981, var aldri Indiana Jones ment å være noen original karakter, men mer tenkt som en hyllest til tidligere helter. Karakteren var skapt av George Lucas og hans visuelle fremtoning og personlighet kom både fra virkelige eventyrere som Percy H. Fawcett og filmatiske helter som Humphrey Bogart i filmen The Treasure of the Sierra Madre (Sierra Madres skatt,1948). Det hele var dessuten ispedd inspirasjon fra James Bond.

Denne koblingen skulle derimot vise seg å være unik og suksessfull og slik redefinerte den eventyrerfilmen.  Den enorme suksessen til Raiders of the Lost Ark (Jakten på den forsvunne skatten, 1981) inspirerte dermed andre manusforfattere og regissører til å sende lignende eventyrere ut på farefulle eventyr og snart dukket kopiene opp på kinoskjermene.

Med Steven Spielbergs egen oppfølger Indiana Jones and the Temple of Doom (Indiana Jones og de fordømtes tempel, 1984) var det mange som ble overrasket over dens mørkere tone. Mange tilhengere av serien elsker denne retningen i dag, men Spielberg selv var mer kritisk. «Jeg var ikke fornøyd med den andrefilmen i det hele tatt. Den var for mørkt, for underjordisk og altfor skummel. Jeg trodde den overgikk Poltergeist. Det er ikke et gram av min egen personlige avtrykk i Temple of Doom.», uttalte han i 1989.

Tredjefilmen Indiana Jones and the Last Crusade (Indiana Jones og det siste korstog, 1989) var dermed en slags søknad om tilgivelse til seriens tilhengere og et forsøk på å gjenfinne ånden fra førstefilmen. Franchisens tre ulike førstefilmer har derfor preget kopiene på ulikt vis gjennom tre tiår. Som et apropos fikk vi dessuten vår egen norske kopi i form av Gåten Ragnarok (2013). Her kommer listen over ti kloner presentert kronologisk etter premiere år.

1. Kampen om den grønne diamant

Tom Selleck var i utgangspunktet spurt om å gjøre den virkelige Indiana Jones-karakteren, men TV-kanalen bak serien Magnum, P.I. nektet ham dette. Dermed anser man High Road to China (1983) med Selleck som en fattig trøst og en av de første Indiana Jones-klonene. Men den første store og påkostede filmen som umiskjennelig bærer likhetstrekk må sies å være Robert Zemeckis´ tredjefilm Romancing the Stone (Kampen om den grønne diamant, 1984). På godt markedsføringsvis bytter den norske tittelen ut jakt til kamp og den forsvunne skatten til grønne diamant.

Det begynner med den populære forfatteren Joan Wilder (Kathleen Turner) som lever et heller kjedelig liv og som drømmer om å møte en helt fra sine egne bøker. En dag mottar hun en mystisk pakke med et skattekart og må levere dette til sin søster. Hun holdes fanget av smugleren Ralph (Danny DeVito) i Colombias jungel. Her treffer hun på den hardbarka lykkejeger Jack Colton (Michael Douglas) og snart er de både på jakt etter en grønn diamant og på flukt fra farlige kriminelle.

Det er et fornøyelige eventyr i jungelen med et skattekart og ledetråder mot en virkelig skatt. Filmen trekker paralleller til Indiana Jones´ suksessformel med action, eventyr og romantikk, men historien ligger nærmere den humoristiske lune typen enn virkelige farer. Filmen var regissert av Robert Zemeckis som var en god venn av Spielberg. Zemeckis hadde allerede signert en avtale om å gjøre Cocoon (1985) som sin neste film, men studiosjefene hadde ikke noen stor tro på Romancing the Stone og da produsentene av Cocoon fikk høre om dette så sparket de ham fra filmen.

Romancing the Stone ble derimot en uventet stor suksess og studioet ga raskt grønt lys til en oppfølger. Zemeckis hadde derimot overbevist Universal om at de med denne suksessen burde la ham få lage Back to the Future, og mens tidreiser ble nok en megasuksess skulle The Jewel of the Nile (Nilens juvel, 1985) fra regissør Lewis Teague raskt bli glemt. Sandra Bullock-filmen The Lost City (2022) kan for øvrig i stor grad sees på som en moderne nyinnspilling av Romancing the Stone.

Kampen om den grønne diamant kan sees på Disney+, Viaplay og Blockbuster.

2. Firewalker

Mens King Solomon´s Mines (1950) fungerte som inspirasjonskilde for Indiana Jones, var King Solomon’s Mines (Kong Salomos miner, 1985) med eventyreren Allan Quatermain og Sharon Stone i en tidlig rolle en imitasjon av Spielbergs film. Den var produsert av datidens superprodusenter Menahem Golan og Yoram Globus i Cannon Films. En annen film de produserte og som dessuten ble laget av samme regissør var Firewalker (1986). Det er ikke slik at alle Indiana Jones-kopiene er like gode, men for de som har en forkjærlighet for Chuck Norris er Firewalker et selvskrevent valg. Her var inspirasjonen, inkludert filmens plakat, åpenlyst hentet fra Indiana Jones and the Temple of Doom. Budsjettet var derimot langt fra av samme størrelse.

Den blonde skjønnheten Patricia (Melody Anderson) har kommet i besittelse av et kart over en urgammel indianerskatt som befinner seg et sted i Mellom-Amerika. Hun ber eventyreren Max Donigan (Chuck Norris) og hans partner Leo Porter (Louis Gossett Jr.) om hjelp til å finne skatten. Men de er ikke alene. Morderiske El Coyote gjør alt i sin makt for å få tak i kraften fra sine azteker-forfedre og til dette kreves et tempelritual med et menneskelig offer.

Til Firewalker hadde produksjonsselskapet Cannon hanket inn sin faste hardtslående skuespiller Chuck Norris og dette betyr fokus på slåssing. Kvinnen Patricia kan på den ene siden sees på som et element fra Indiana Jones, men også inspirert av Romancing the Stone. De tre må gjennom en lang rekke farer før de kommer på sporet av gullskatten, og tempelritualet med offer kan kun betraktes som en skamløs kopi hentet fra Indiana Jones and the Temple of Doom.

Firewalker kan dessverre ikke strømmes for tiden, men kan kjøpes på Platekompaniet.

3. Armour of God

Jackie Chan var stor fan av Steven Spielberg og ønsket å lage sin egen spin-off av Raiders of the Lost Ark. Med menneskeofring i åpningssekvensen av Armour of God (1986) kan man dessuten fastslå store likheter til Indiana Jones and the Temple of Doom. Dette er en av Jackie Chans mest kjente filmer og byr på en kavalkade av kamper mot muskelmenn og drapskvinner.

Et sted i Afrika gjør en jungelstamme seg klar til å ofre et menneske til en stor steingud. Skattejegeren Jackie avbryter deres seremoni, stjeler et sverd og flykter med sinte stammefolk i hælene. Åndens sverd er en av fem deler som utgjør Guds rustning og som selges på auksjon til May Bannon, datteren til en eksentrisk samler. En mystisk okkult sekt besitter rustningens to deler og krever de gjenværende delene etter å ha kidnappet Jackies venninne Lorelei.

Etter åpningsscenen blir det mye situasjonskomikk ispedd stadige finurlige kampscener. May blir med på søken etter Lorelei til et særegent kloster. Hun skal være en av Europas beste skarpskyttere, men skyter dårlig og er oftest i nød. Det er en oppsiktsvekkende stor kontrast mellom situasjonskomedie med sedvanlig action og svært drapslystne skurker som dreper en masse. En spesialbygd Mitsubishi med finurligheter kopierer James Bond-stilen. Ytterligere situasjonskomikk kommer i form av et mystisk narkotikum som overstyrer offerets vilje.

Filmen er kjent for Jackie Chans mest berømte nærdøden-opplevelse. Ulykke fra åpningssekvensen stanset innspillingen i ukesvis og er godt dokumentert under rulleteksten. Selv om førstefilmen er en klassiker, er oppfølgeren Operation Condor – Armour of God II (1991) med Chan i Sahara-ørkenen på jakt etter skjult nazigull kanskje enda mer spektakulær. Det ble også laget en tredjefilmen i serien med Chinese Zodiac (2012), men den kom etter skuespillerens storhetstid ble lansert relativt ubemerket. Den ferske Oscar-vinneren Michelle Yeoh hadde for øvrig sin egen kvinnelige Indiana Jones variant med Magnificent Warriors (1987).

Armour of God kan blant annet sees på SF Anytime, Viaplay eller Blockbuster.

4. Mumien

Ikke ulikt Jackie Chans nærdøden-opplevelse på Armour of God opplevde også Brendan Fraser en nær fatal hendelse under innspilingen av The Mummy (Mumien, 1999). Et stunt hvor han henges i et tau gikk galt, han var i ferd med å kveles og svimte av. Prosjektet var et resultat av et langvarig forsøk på å gjenopplive The Mummy fra 1932, en film som i seg selv også fungerte som inspirasjon til Indiana Jones-karakteren. Mange innfallsvinkler hadde blitt avslått helt til Stephen Sommers presenterte et romantisk eventyr full av arkeologi og grøssende elementer. Filmen foregår ti år før Raiders of the Lost Ark, men den munnrappe fremmedlegionæren Rick O’Connell (Brendan Fraser) har umiskjennelige trekk fra karakteren Indiana Jones.

En prolog utdyper den forbudte kjærligheten mellom ypperstepresten Imhotep og Faraoens elskerinne, Anck-Su Namun, før den skyteglade helten Rick O’Connell introduseres i 1920-tallets Egypt. Den klossete bibliotekaren Evelyn (Rachel Weisz) har kommet over en intrikat boks med et 3000 år gammelt skattekart som viser veien til de dødes by og faraoens rikdom. Hun er på jakt etter den mytiske gullboken til Amun-Ra og må redde O’Connell fra en dødsdom slik at han kan guide henne til de dødes by. Men de er ikke alene i sin søken.

De setter ut på en ekspedisjon og et eventyr på Nilen. Deretter reiser de gjennom en farefull ørken hvor de kjemper mot et skummelt folk på jakt etter deres kart og det som skal vise seg å være en viktig nøkkel. Filmen byr på en kombinasjon av humor og action, og er krydret med morsomme biroller og sidekicks i det som på den ene siden kan anses som et datert, men som i dag til en viss grad er et nostalgisk grep. O´Connell er en oppdager, eventyrer og revolvermann som er en mester på å plaffe ned skurker. Evelyn er en bibliotekar med forkjærlighet for det gamle Egypts mytiske bøker og tar oss med til mytiske byer og ned i gravkammer.

Dataskapte visuelle effekter fremstår i dag som noe datert og historien er ustrukturert med sin frem og tilbake-historie. Det er i dag interessant å se filmen i lys av Brendan Frasers Oscar-statuett for The Whale (2022) og ikke minst i lys av Tom Cruises feilslåtte The Mummy (2017) som ikke makter å gjenskape underholdningsverdien i denne utgaven. The Mummy som 1999-utgave ble derimot en suksess som fostret to oppfølgere.

Mumien kan sees på Netflix, Viaplay og SF Anytime.

5. Lara Croft: Tomb Raider

Arkeologen i videospillet Tomb Raider startet opprinnelig som en mannlig variant med hatt og pisk, men spillselskapets ledelse ønsket ironisk nok mer originalitet. Med tilføyde attributter myntet på mannlig spillere ble karakteren Lara Croft lansert i 1996. Spillserien imiterte skattejakt fra velkjente filmers skjulte templer og jungelgrotter. Etter mer eller mindre vellykkede spill filmatiseringer som Super Mario Bros. (1993), Street Fighter (1994) og Mortal Kombat (1995) ble karakteren personifisert med Angelina Jolie i Lara Croft: Tomb Raider (2001).

Lara Croft (Angelina Jolie) finner en mystisk klokke blant eiendelene etter sin avdøde far Lord Croft (Jon Voight). En hemmelig organisasjon leter etter denne klokken som er veiviseren til selve nøkkelen som kan åpne både tid og rom. Nøkkelen er et mystisk triangel som ble delt i to og Lara har kun 48 timer til rådighet for å finne halvdelene.

Den mest kjente av Indiana Jones-klonene er utvilsomt arkeolog og eventyrer Lara Croft. Hun er Indiana Jones, bare i kvinnelig skikkelse og er kanskje derfor en slags guilty pleasure i enkelte kretser. I filmen fører oppdraget henne til eksotiske steder som Kambodsja og Sibir. Filmen var regissert av Simon West som slo gjennom med Con Air (1997) og hadde stor suksess med de kommende filmene, men som i dag lager rett på video-titler.

Jolie ble etablert som en kvinnelig actionheltinne i det som karakteriseres som en stor kommersiell suksess, men som likevel måtte se seg slått av The Mummy Returns (Mumien vender tilbake, 2001) på kino samme år. Hun lagde oppfølgeren Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life (2003) som ikke klarte å gjøre det bedre. Nordmannen Roar Uthaug forsøkte å gjenopplive karakteren i 2018, men uten å lykkes.

Lara Croft: Tomb Raider kan sees på SkyShowTime, SF Anytime, Viaplay og Blockbuster

6. National Treasure

Samme år som Sky Captain and the World of Tomorrow (2004) blandet elementer fra Indiana Jones med steampunk kom også Jerry Bruckheimer-produserte National Treasure (2004). Nicolas Cage frontet filmen som Ben Gates, en skattejeger med umiskjennelige likheter til Indiana Jones. Ifølge regissør Jon Turteltaub var dette en originalhistorie skrevet til denne filmen og de hadde brukt syv år på manuset. Historien vektla gåteløsning og teologiske konspirasjoner og da romanen «Da Vinci-koden» ble publisert året før National Treasure, var det mange som raskt kritiserte den for plagiat.

Eventyreren og arkeologen Ben Gates (Cage) er på jakt etter verdens største og mest myteomspunne gullskatt. Under en oppdagelsesreise i Arktis kommer han på sporet av at den amerikanske selvstendighetserklæringen skjuler ledetråd til den legendariske Tempelridderskatten. På veien får han hjelp fra kuratoren Abigail Chase (Diane Kruger) og snart har han bitre motstandere i hælene.

Med en frenetisk Nicolas Cage er kanskje National Treasure den mest elleville av kopiene. Birollene er for øvrig også på toppnivå med blant andre Christopher Plummer, John Voight, Harvey Keitel og Sean Bean. Nok en gang snakker vi om en guilty pleasure fremfor kvalitet. Det er hemmeligheter, konspirasjonsteorier og forrykende actionscener med stor underholdningsverdi.

Filmen ble aldri hyllet av filmkritikere, men ble godt likt av publikum. En like ellevill oppfølger ble laget med National Treasure: Book of Secrets (2007), men den klarte ikke helt å innfri førstefilmens suksess. En tredjefilm har vært under arbeid i over ti år og som har resultert i flere manusutkast. Den har dog blitt nedprioritert til fordel for det økende strømmemarkedet og TV-serien National Treasure: Edge of History som ble lansert på Disney+.

National Treasure kan sees på Disney+, SF Anytime, Blocbuster og Viaplay.

7. Sahara

Forfatter Clive Cussler spesialiserte seg på action og eventyr og skrev mer enn 80 romaner, men kun to av de ble filmatisert. Den første filmatiseringen av hans bestselgere om Dirk Pitt var den nå relativt ukjente Raise the Titanic (Hev Titanic, 1980). Med den påkostede eventyrkomedien Sahara (2005) forsøkte man nok en gang å lansere karakteren Dirk Pitt som en filmfranchise. Filmatiseringen ekskluderte derimot forfatteren som hadde final script approval og hadde endret såpass mye av romanen at det opprørte Cussler såpass at han saksøkte produksjonsselskapet. Han fikk lite ut av søksmålet og årsaken var at filmen floppet og en mulig franchise ble skrinlagt.

Funnet av en sjelden mynt får den fryktløse eventyreren Dirk Pitt (Matthew McConaughey) til å begi seg ut på en farlig skattejakt i Vest-Afrikas ørken. Sammen med kompanjongen sin Al prøver han å finne et gammelt spøkelsesskip som ifølge ryktene, er full av gamle skatter. Men det er ikke alle som liker Dirk og ekspedisjonen hans, og når de allierer med den vakre doktor Rojas oppdager de at det skjuler seg andre ting under sanden i Afrikas enn bare spøkelsesskip.

Filmen var utvilsomt et nytt forsøk på å finne en ny Indiana Jones-lignende franchise. Det var en miks av eventyr, action, eksotiske reisemål og heftige motorisert jaktscener laget på gammelmåten, men dessverre var det i overkant litt for mye vekt på humor i sidekick Al (Steve Zahn) sett fra samtidens forventninger. Regissør Breck Eisner, sønnen til tidligere Disney-sjef Michael Eisner, hadde regissert deler av den Steven Spielberg-produserte miniserien Taken (2002). Nå hadde han et enormt budsjett på $150 millioner dollar, men klarte ikke å gjenskape noen Spielberg-magi.

Sahara kan sees på Viaplay, SF Anytime eller TV 2 Play.

8. Da Vinci-koden

Hadde jeg ikke skrevet min først, hadde jeg nok blitt beskyldt for plagiat, uttalte Tom Egeland på et senere tidspunkt om sin Bjørn Beltø-bok «Sirkelens ende» fra 2001. Dan Browns «Da Vinci-koden» kom to år senere, men hadde et usedvanlig likt tema og innhold som Egelands bok. Brown skulle derimot selge over 80 millioner kopier av sin bok, det var en pandemisk Da-Vinci-feber og en slik suksess finner raskt veien til Hollywoods storskalaproduksjon.

Samme kveld som symbolforsker Robert Langdon (Tom Hanks) befinner seg i museet Louvre i Paris, blir en av dets kuratorer myrdet. Langdon avdekker et mystisk spor av symboler og ledetråder, og sammen med politikryptologen Sophie (Audrey Tautou), setter han ut på et eventyr som byr på hemmeligheter gjemt i arbeidene til Leonardo Da Vinci og et mystisk brorskap som er viet til å vokte en eldgammel hemmelighet.

Regien er ved Ron Howard som på mange måter kan sees på som en slags imitator av regissør Steven Spielberg. Og karakteren Langdons eventyr, riktignok endret fra arkeolog til symbolforsker, bærer umiskjennelige trekk til doktor Jones. Filmen en thriller bygget rundt teologiske konspirasjonsteorier og hvor revolver og pisk er byttet ut med kodeknekking og søken etter kryptiske spor.

Selv om den er mer lik National Treasure enn Indiana Jones-filmene klarte The Da Vinci Code (Da Vinci-koden, 2006) å bli den nest største filmsuksessen i verden i 2006. Tom Hanks karakteren Robert Langdon måtte løse nye gåter i oppfølgerne Angels & Demons (Engler & Demoner, 2009) og Inferno (2016), men både filmenes kvalitet og publikums oppmøte dalte.

Da Vinci-koden kan sees på Netflix, Viaplay, SF Anytime eller Blockbuster

9. Adele and the Secret of the Mummy

Franskmannen Luc Besson skapte seg en karriere ved hjelp av hardtslående kvinnelige heltinner og ble Frankrikes mest suksessfulle kommersielle filmskaper. En av hans mindre kjente filmer er Adele and the Secret of the Mummy (Les aventures extraordinaires d’Adèle Blanc-Sec, 2010) som baserer seg på den franske tegneserien «Adéle Blanc-Sec». Filmen foregår i en magisk verden full av mumier og levende dinosaurer, men Besson har uttalt at Indiana Jones er den perfekte actionfilmen. Slik er det lett å se hvordan Besson har hentet solide doser inspirasjon til sin handlekraftige heltinne.

Året er 1912, og det er panikkstemning i Paris. I et naturhistorisk museum har et 136 millioner år gammelt øgle-egg på mystisk vis klekket ut og utsetter byen for et terrorvelde. Men den unge og modige reporteren Adèle Blanc-Sec lar seg ikke skremme. Hun gjør hva som helst for en god historie og legger ut på et heftig eventyr blant levende mumier og dinosaurer.

Filmen var opprinnelig tenkt som den første i en trilogi, men det ble kun med denne ene. Til tross for at den ble suksessfull i mange land ble filmen aldri vist på norske kinoer og har siden blitt en av Bessons glemte filmer. Som sine inspirasjonskilde Indiana Jones vektlegges action, spenning og humor. Adèle må dra på eventyr og løse gåter på eksotiske steder, det hele ispedd store doser spesialeffekter. Noe av årsaken til at filmen ikke fikk samme internasjonale suksess som hans tidligere filmer kan nok skyldes en noe ukjent skuespillerinne i hovedrollen samt at filmen ble spilt inn på fransk.

Adele and the Secret of the Mummy kan sees på Viaplay eller SF Anytime.

10. Uncharted

Nathan Drake i PlayStation-spillserien Uncharted er ikke utelukkende basert på Indiana Jones-karakteren, men også spillkarakterer som Lara Croft. Veien fra spill til filmatiseringen Uncharted (2022) var lang og kronglete med stadig nye kreative folk innom både på manussiden og i registolen. Rollen Nathan var lengte tiltenkt en voksen skuespiller og mens spillerne ønsket Nathan Fillion var Mark Wahlberg filmskapernes førstevalg. Til slutt fikk Wahlberg rollen som Nathans eldre mentor mens den yngre Tom Holland fikk hovedrollen. Regissører som David O. Russell, Neil Burger og Joe Carnahan kom og gikk før regissør Ruben Fleischer til slutt startet innspilling.

Nathan Drake (Tom Holland) er en snartenkt småtyv som reiser verden rundt på jakt etter myteomspunnet skatter. Drake blir rekruttert av den den erfarne skattejegeren Victor Sullivan (Mark Wahlberg) for å løse et av verdens eldste mysterier. De skal finne den mytiske søramerikanske gullbyen El Dorado samt en formue som forsvant for 500 år siden.

Dette er en klassisk buddy-film som vektlegger dynamikken mellom de to hovedpersonene Nathan og Sullivan. Tørrvittig dialog krydres med one-linere og det spektakulære kommer i stadige vågale og halsbrekkende oppdrag ispedd ildveksling fra rivaliserende skattejegere. Det handler om gåter og mystikk, og jakten på skatten driver historien fremover. Det er en ren underholdningsfilm uten dybde der den ene gåteløsing overlappes av den neste. Regissør Fleischers favoritter er Indiana Jones-filmene og derfor er dette kanskje den nærmeste klonen av Harrison Fords karakter i nyere tid. Det må nok også nevnes at filmen er laget for et noe mer ungdommelige publikum.

Se den på Viaplay, SF Anytime eller Blockbuster.