Sterke august-tall i kino-Norge

Norske kinoer fortsetter medgangsbølgen som startet for fullt med «Oppenheimer» og «Barbie» som hadde sine premierer 21. juli.

Nå er august-tallene klare, og de viser at kino fortsetter den sterke trenden. Det ble solgt totalt 911 925 kinobilletter på norske kinoer i august måned.

– Dette er svært gledelige tall for kinobransjen. Vi hadde en knallsterk juli. Nå fortsetter det svært sterke salget av kinobilletter. Det er mange filmer som har solgt godt i august. Det kan se ut som om «Barbie» og «Oppenheimer» har gitt mersmak til å gå mer på kino samt få enda flere filmopplevelser, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Sterke tall

Mens det ble solgt 911 925 billetter i august i år, ble det solgt 476 727 billetter tilsvarende måned i fjor. I juli i år ble det solgt 1 255 555 kinobilletter her til lands.

Ferske data viser at «Barbie» er den mest sette kino-filmen i Norge i år med 607 575 solgte billetter. På andreplass ligger «Oppenheimer» med 461 575 billetter. På plass nummer tre finner vi «Super Mario Bros.filmen» med 417 668 solgte billetter. Denne hadde premiere 5. april.

«Kampen om Narvik» er nummer fire i år med 334 000 besøk. Den norske filmen hadde premiere 25. desember i fjor. På femteplassen finner vi «Avatar: The Way of Water». Denne hadde premiere 14. desember i fjor og har hatt 323 584 besøk.

Nasjonal trend

– Vi ser nå en god bredde av filmer som trekker folk til norske kinoer rundt omkring i hele landet. Det er ikke bare de store byene som kan vise til sterke tall for tiden. Kino viser sterke takter fra nord til sør og fra øst til vest i Norge. Jeg vil kalle det en veldig positiv feber, sier administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

STERKE TALL: Administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i Film & Kino fortsetter å glede seg over godt billettsalg. Nå er det august-tallene i kino-Norge som ligger klare. Foto: Kristoffer Sandven.

Espen Lundberg Pedersen mener at det først og fremst er attraktive filmer som trekker nordmenn til mørke kinosaler for tiden.

– Men det er nok også flere faktorer som påvirker kinobesøket. Svært mange kinoer har investert i enda høyere kvalitet på lyd og bilde. Komforten på norske kinoer er jevnt over blitt betydelig høyere i løpet av de siste årene. Stadig flere opplever det, og da kommer de raskt tilbake til kinolokalene. At det har vært mye varierende vær med masse nedbør har nok også spilt positivt inn, sier Espen Lundberg Pedersen.

Tilbake for fullt

Kino-Norge er nå i ferd med å komme tilbake for fullt etter at bransjen fikk hard medfart under pandemien med stengte kinoer og store begrensninger til hvor mange som kunne være til stede på kino-forestillingene.

I fjor ble det solgt 8,8 millioner kinobilletter i Norge, mens det ble solgt 5,7 millioner billetter i pandemiåret 2021. I 2020, som også var et pandemi-år, ble det solgt bare 4,8 millioner kinobilletter her til lands. I 2019 var salgstallet på 11,3 millioner.

Etter årets åtte første måneder er det solgt 6 096 251 kinobilletter. Det er en oppgang på 16 prosent målt mot tilsvarende periode i 2022.

Blant filmene som står på kino-menyen denne høsten er storfilmer som «Gran Tourismo», «Dune 2», og «Napoleon». Men også filmer som «Den første julen i Skomakergata», «Bukkene Bruse på Badeland» og «Konvoi» er det høye forventninger til i kino-Norge.

– Det er bare å glede seg. Vi har masse attraktive filmer på menyen nå. Og enda flere kommer i de nærmeste ukene og månedene. Det er bare å dra på kino, konkluderer Lundberg Pedersen.

Se også Kinotoppen her: Kinotoppen – Filmweb – Filmweb og Tall og fakta – Film & Kino