Blu-ray: «Astroid City» – Herlig visuelt, men fortellermessig oppstykket

Dette året har Wes Anderson-stilen preget sosiale medier. Fiktive bilder og trailere fra andre franchiser har blitt rekonstruert i hans stil, men med kunstig intelligens.

Hva er det som gjør Anderson interessant og hva er egentlig hans stil? Regissøren er først og fremst høyst dedikert til filmmediet. Det estetiske går foran realisme med utsøkt komponerte og symmetriske bilder med særegne fargepaletter. Dessuten utgjør velkjente og stadig tilbakevendende skuespillere rollelisten.

Pandemiinspirert

I sin nyeste film Astroid City (2023) som nå er ute på DVD og Blu-ray har Anderson ufrivillig blitt inspirert av pandemien. Enkelte har brukt pandemien eller blitt inspirert av den til å lage historier om få karakterer i en mindre setting. Andre har blitt inspirert til å lage historier med pandemiens kjennetegn. I Astroid City er en karantene en sentral hendelse i filmen. Ifølge regissøren hadde ikke denne kommet uten covid-19 samtidig som det var tilfeldig at dette ble en del av historien.

«Isle of Dogs» – en riktig lekkerbisken av en film – CINEMA

Vi befinner oss i den amerikansk ørkenbyen Astroid City med sine 87 innbyggere i september 1955. Stedet ligger i krysset mellom en bilvei og jernbanelinjen og her er det en kafé, en bensinstasjon og et lite hotell. Nå har familier fra hele landet samlet seg til en stjernekikkersamling. Krigsfotograf og enkemann Augie (Jason Schwartzman) har sammen med sine fire barn fått motorstopp på vei til morfar Stanley Zak (Tom Hanks). Den berømte skuespillerinnen Midge (Scarlett Johansson) har også et opphold her under sin gjennomreise. Så inntreffer noe utenomjordisk som får store følger for denne ansamlingen.

Herlige pastellfarger

I nærmere tre tiår har Wes Anderson gitt oss særegne historier som bare han kan lage. Han er en auteur som skriver, produserer og regisserer sine egne filmer. De varierer fra hans mindre kjente debutfilm Bottle Rocket (1996) til større suksesser som The Royal Tenenbaums (2001), Moonrise Kingdom (2012) og The Grand Budapest Hotel (2014). På sitt beste er Anderson filmmagi av ypperste sort, andre ganger er ikke hans filmer umiddelbare klassikere i like stor grad. En annen ulempe med enkelte av hans tidligere filmer er at de ikke er like lett tilgjengelig på Blu-ray, blant annet de som er låst til Criterion Collection.

«Moonrise Kingdom» – hullabaloo i speiderleiren – CINEMA

Hvordan stiller Astroid City seg til hans største suksess The Grand Budapest Hotel? Asteroid City er utvilsomt en svært visuell film. Det er tablå-aktig, stilisert og en fargerik film full av herlige pastellfarger. Den har dessuten en slags patina over seg som imiterer svunnen tid. Andersons karakteristiske lune og underfunderlige humor er tilstede, kanskje i en noe neddempet form. Og ikke minst har den store doser kreativitet som blant annet fører til noe utenomjordisk med romvesen, militær benektelse og en karantene som gjør at alle blir immobile og bundet til småstedet.

Oppstykket

Filmens rammefortelling og sidehistorie, som interessant nok ikke var en del av filmens markedsføringsmateriale, foregår i et teater. Her skal skuespillere forberede seg på et teaterstykke likt handlingen vi ser i filmens parallellhistorie. Slik blir filmen en noe oppstykket metafilm. Astroid City er ikke like strømlinjeformet som Andersons tidligere filmer og historien flyter dermed ikke like godt der den stadig blir avbrutt. Dette gir avstand mellom filmen og publikum, og selv om det er en kreativ vri, oppleves det støyende.  Til og med skuespillerne i teaterstykket sliter med å forstå hva som foregår i stykket, sier de.

«The French Dispatch» -vakkert, men for lang og kjedelig – CINEMA

Astroid City er ute på DVD og Blu-ray og byr på et herlig rollegalleri fra skuespillere som Scarlett Johansson, Margot Robbie, Tom Hanks, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Matt Dillon, Willem Dafoe, Adrien Brody og blant annet Steve Carell.