«Anora»

Her er Gullpalme-favorittene i Cannes

Åtte dager ut i festivalen er Sean Bakers «Anora» den store Gullpalme-favoritten hvis vi skal tro Screen Internationals kritikerpanel.

Sean Bakers «Anora» er suverent på toppen av Screens kritikerliste, mens Paolo Sorrentinos «Parthenope» delte kritikere og Christophe Honorés «Marcello Mio» scorer lavest av årets festival så langt.

Bakers film får solide 3,3 i snitt på en skala fra 0 til 4. Den er den eneste filmen som har fått over 3 i snitt fra kritikerne – og passerte fjorårets vinner av juryen, Aki Kaurismäkis «Høstgule blader» (3,2).

Sterk rolle

I «Anora» spiller Mikey Madison hovedrollen som stripperen Anora. Mikey Madison gir oss en «a star is born»-prestasjon og er en klar kandidat til beste skuespillerinne, skriver en kritiker på X. Filmen beskrives som en R-vurdert «Pretty Woman» den første timen, som deretter bytter om og blir som «Uncut Gems» på Redbull. «Anora» er Bakers andre deltagelse i konkurransen, etter 2021s «Red Rocket».

Sorrentinos «Parthenope» deler kritkerstanden i Cannes.

Kritikerne er mindre sikre på Sorrentinos «Parthenope» og gir den et gjennomsnitt på 1,6. Filmen beskrives som et «feminint epos», og gjenskaper den legendariske sirenen til Napoli som en kvinne født på 1950-tallet. Ensemblebesetningen inkluderer debutanten Celeste Dalla Porta og Gary Oldman.

Dårligst ut kommer Christophe Honorés «Marcello Mio» med 1,4 – den laveste poengsummen i årets festival så langt. Chiara Mastroianni spiller hovedrollen som en versjon av seg selv når hun tar på seg identiteten til faren Marcello Mastroianni, kler seg, snakker og puster som ham.

Fransk outsider

En sterk outsider hos kritikerne er «Emilia Pérez». Jacques Audiard vender tilbake til konkurransen med et spanskspråklig melodrama om den meksikanske kartellsjefen Manitas (Karla Sofía Gascón), som ønsker å bli kvinne.

Den franske veteranen Jacques Audiard er en outsider med «Emilia Pérez».

Etter konkurransetitlene «Profeten» (2009), «Rust og bein» (2012), «Paris: En kjærlighetshistorie» (2021) og hans Gullpalme-vinner «Dheepan» i 2015, orkestrerer den franske regissøren Jacques Audiard et dristig comeback ifølge kritikerne:

For å gjøre sin kjønnstransformasjon uoppdaget fra den kriminelle underverdenen, kidnapper Manitas en advokat, Rita (Zoé Saldaña), som er lei av å forsvare voldelige ektemenn i et korrupt system som etterlater «en smak av dritt» i munnen hennes. Hun får i oppgave å finne den rette legen til å utføre de mange kirurgiske prosedyrene, og forstår snart at denne livsendrende transformasjonen ikke handler om å forsvinne for å unndra seg myndighetene, men å bekrefte en ny identitet Manitas alltid har drømt om. Selv om det betyr å forlate kona Jessi (Selena Gomez) og to sønner.