Joachim Triers nye film, Affeksjonsverdi, har fått en varm mottakelse av internasjonal presse etter premieren i hovedkonkurransen under filmfestivalen i Cannes.
Filmen, som gjenforener Trier med Renate Reinsve og manusforfatter Eskil Vogt, utforsker komplekse familierelasjoner, kunstnerisk arv og emosjonell forsoning.
Kritikerros og tematisk dybde
Affeksjonsverdi skildrer Nora (Reinsve), en suksessrik, men følelsesmessig distansert teaterskuespiller, som konfronteres med sin fremmedgjorte far Gustav (Stellan Skarsgård), en aldrende regissør som ønsker å lage en film basert på familiens historie.Når Nora avslår rollen, gir Gustav den til en amerikansk filmstjerne (Elle Fanning), noe som bringer gamle sår til overflaten.
Filmen blir hyllet for sin emosjonelle dybde og subtile fortellerstil.The Daily Beast beskriver den som «festivalens beste film», og fremhever Triers evne til å unngå klisjeer og levere en nyansert fortelling om kunst og familie.Vanity Fair roser filmens balanse mellom humor og alvor, og trekker frem hvordan Trier vever inn historiske traumer, som hendelser fra andre verdenskrig, i familiens emosjonelle landskap.
Skuespillerprestasjoner og visuell stil
Renate Reinsve får spesielt mye ros for sin rolle som Nora.Vogue kaller hennes prestasjon «emosjonelt rik» og fremhever hvordan hun formidler karakterens indre konflikt med stor troverdighet.Stellan Skarsgård beskrives som «karismatisk og forfengelig» i rollen som Gustav, mens Elle Fannings tilstedeværelse tilfører en ny dimensjon til familiedramaet.
The Guardian bemerker filmens «selvbevisste, emosjonelle lag» og trekker paralleller til regissører som Fellini og Woody Allen, med sin blanding av humor, melankoli og cinefil nostalgi.