Danny Boyle takket nei til «Alien: Resurrection»: – Klarte ikke tanken på all CGI-en

Jean-Pierre Jeunet tok over regien på den fjerde «Alien»-filmen etter at Boyle sa nei.

Regissøren bak kultklassikere som Trainspotting og 28 Days Later, Danny Boyle, hadde en sjelden mulighet på 90-tallet: Å ta roret på en av sci-fi-historiens mest ikoniske filmserier. Men den britiske filmskaperen sa nei til Alien: Resurrection – fordi han ikke var klar for all datagrafikken.

– Jeg kunne ikke håndtere så mye CGI. Jeg hadde et øyeblikk med klarhet og tenkte: «Du er ikke rett mann for dette», forteller Boyle i et nytt intervju med The Hollywood Reporter.

Boyle var førstevalget til produsentene etter suksessen med Shallow Grave og Trainspotting. I stedet endte franske Jean-Pierre Jeunet opp som regissør for Alien: Resurrection, som kom i 1997.

– Jeg var veldig lidenskapelig opptatt av det, for jeg elsket Alien-konseptet, sier Boyle. – Men jeg gikk videre og laget A Life Less Ordinary i stedet. Det var for samme studio, 20th Century Fox. Jeg takket nei til Alien, og lagde en flopp for dem i stedet! Men det er vann under broen.

Oscar-selvtillit og amputasjonssjokk

Regissør Danny Boyle tok kontakt med fjellklatreren Aron Ralston for å filmatisere hans memoarer. Resultatet ble 127 Hours med amputasjonsscener som var så realistiske at folk besvimte på kinoene. (Foto: Chuck Zlotnick/Fox Searchlight Pictures)

Selv om han den gang takket nei til omfattende bruk av dataeffekter, skulle Boyle senere bli kjent nettopp for det – blant annet med science fiction-filmen Sunshine (2007) og Oscar-nominerte 127 Hours (2010). Sistnevnte kom etter at Boyle vant Oscar for Slumdog Millionaire.

– Etter Oscarene blir man litt arrogant. Det kan brukes både til godt og vondt. I vårt tilfelle brukte vi det til noe godt, fordi 127 Hours aldri ville blitt laget uten den selvtilliten, sier Boyle.

Filmen, som handler om klatreren Aron Ralston (spilt av James Franco) som må kutte av sin egen arm for å overleve, inneholdt en så realistisk amputasjonsscene at publikum besvimte i salen.

– Det var ambulanser utenfor kinoen. Jeg trodde jeg skulle få en hyggelig dag hos Pixar, men det var jo fullt krise, sier han og ler.

Zombie-suksess i stedet for romvesen-fiasko

Boyle tror det ikke bare var effektene som skapte reaksjonene.

– Alle sier det er fordi man ser nervene bli revet av. Men egentlig tror jeg det handler om blikket til Franco akkurat i det øyeblikket, sier han.

Nå er Boyle aktuell med oppfølgeren 28 Years Later, tredje kapittel i hans egen zombie-franchise som startet nettopp etter at han sa nei til Alien.