To av de mest omtalte filmene det siste året – dokumentaren No Other Land og spillefilmen Yes! – har én ting til felles: De kritiserer Israels krigføring i Gaza og Vestbredden, og ingen store distributører vil røre dem.
Til tross for internasjonal heder, festivaljubel og til og med en Oscar, møtes filmene med stillhet fra bransjen. Nå advarer kritikere mot en voksende feighet i filmverdenen.
Oscar-vinner ble ignorert
Da No Other Land vant Oscar for beste dokumentar i mars, ble det sett på som et gjennombrudd for film om Palestina. Filmen følger palestinske Hamdan Ballals liv under trusselen om fordrivelse på Vestbredden, og vant også pris under Berlinalen i 2024.
Likevel ble filmen aldri kjøpt opp av noen store distributører. Den måtte til slutt gis ut av skaperne selv.
– Vi trodde prisen ville åpne dører. I stedet møtte vi lukkede munnkurver, sier en av filmens medregissører, Rachel Szor.
Filmen spilte inn 2,5 millioner dollar – en imponerende sum for en selvdistribuert dokumentar – og ble den tredje mest innbringende dokumentaren i 2024. Likevel var det kun én distributør som la inn bud, og det ble avslått som for lavt.
Nytt slag for israelsk regissør
Nadav Lapid, kjent for Synonymes og Ahed’s Knee, returnerte til Cannes i år med Yes, en nådeløs satire over det israelske samfunnet etter 7. oktober. Men i motsetning til tidligere filmer, fikk Yes ikke plass i hovedkonkurransen – bare i sideprogrammet Directors’ Fortnight.
Franske medier hevder festivalledelsen fryktet filmens tydelige kritikk av Israels politikk og Benjamin Netanyahu. Og i likhet med No Other Land, har Yes fått null napp hos amerikanske distributører.
– Bransjen sier “nei” til Yes. Ingen tør å ta i det, sier filmkritiker David Ehrlich i IndieWire.

– Filmverdenen har mistet motet
I en kommentar i IndieWire skriver Ehrlich at han aldri har opplevd en slik berøringsangst i filmbransjen:
– For første gang virker det som et tema er for farlig å røre. Gaza er blitt tabu – selv for en industri som elsker å snakke om moralske katastrofer.
Flere distributører har ifølge ham innrømmet at de «ikke tør ta risikoen» med filmer som utfordrer Israels narrativ, av frykt for protester og politisk backlash.
Festivaler snur ryggen til politiske filmer
Yes har ikke blitt invitert til noen av de store høstfestivalene – Telluride, Toronto (TIFF) eller New York (NYFF) – til tross for Lapids sterke posisjon i filmverdenen.
– Det kan hende den blir invitert senere, men stillheten er talende, skriver Ehrlich.
Når film ikke tør være politisk
Filmbransjen har tidligere vært raskt ute med å respondere på globale kriser – fra AIDS-epidemien til Irak-krigen. Nå reagerer kritikere på at Gaza-konflikten møtes med stillhet i en tid hvor andre medier viser vold og tragedie i sanntid.
– Det er en moralsk unnfallenhet, sier Ehrlich.
Fakta: De to filmene
No Other Land
-
Dokumentar om palestinske Hamdan Ballal og kampen mot israelsk bosetting
-
Vant Oscar 2025 for beste dokumentar
-
Selvdistribuert, spilte inn over 2,5 millioner dollar
-
Ble boikottet av flere kinoer i USA
Yes!
-
Fiksjonsfilm av israelske Nadav Lapid
-
Kritisk satire om Israels krigføring og samfunn
-
Premiert på Cannes 2025 (Directors’ Fortnight)
-
Har ikke fått distribusjon i USA
-
Ikke invitert til TIFF, NYFF eller Telluride – ennå