Planene om en ny Fast & Furious-film kan stå i fare, etter at studioet bak franchisen krever store budsjettkutt.
Ifølge The Wall Street Journal har Universal Pictures bedt produksjonen om å kutte hele 140 millioner dollar fra det foreslåtte budsjettet for den ellevte filmen i serien.
Den forrige filmen, Fast X, kostet rundt 340 millioner dollar – et av de dyreste prosjektene i studioets historie. Filmen ble rammet av pandemiforsinkelser, manusendringer og utskifting av regissør midt i innspillingen, og endte opp med et resultat som ikke helt innfridde forventningene.
Interne konflikter og usikker fremtid
Kilder forteller at interne uenigheter nå har ført til full stopp i utviklingen av den planlagte oppfølgeren, som foreløpig går under navnene Fast XI eller Fast X: Part 2.
Et nytt manuskript er ifølge rapporten ferdig, men actionsekvensene alene vil koste mer enn Universal er villig til å betale. Studioet ønsker et budsjett på 200 millioner dollar, mens teamet bak filmen mener det vil kreve minst 250 millioner for å levere en verdig fortsettelse.
Vin Diesel holder motet oppe
Hovedrolleinnehaver Vin Diesel har gjentatte ganger uttrykt optimisme om prosjektet. I 2024 uttalte han på Instagram at Universal planla kinopremiere i mars 2026 – til 25-årsjubileet for den første filmen. I sommer hintet han i stedet om en lansering i april 2027, og fortalte at filmen vil «vende tilbake til røttene» med gateløp og sterkere fokus på karakterene.
Han åpnet også for et mulig comeback for Paul Walkers ikoniske rollefigur, Brian – et grep som umiddelbart satte fart i fanspekulasjonene.
Slutten kan komme tidligere enn planlagt
Likevel er ingenting offisielt. Filmen har verken et godkjent manus eller grønt lys fra studioet, og mange i produksjonsteamet skal være usikre på om de i det hele tatt vil være involvert videre.
Dersom Universal og Diesel ikke blir enige om kostnadsnivået, kan Fast & Furious-sagaen ende før den rekker å levere det lovede klimakset – og en av verdens mest innbringende filmserier risikerer å bremse for godt.
