Matthew McConaughey flyktet fra Hollywood – levde uten strøm i Peru

Oscar-vinneren Matthew McConaughey tok et drastisk grep da kjendislivet i Hollywood ble for mye. Etter gjennombruddet på 90-tallet valgte han å forsvinne helt fra rampelyset – og endte opp i Peru under navnet «Mateo».

I podcasten «No Magic Pill» forteller McConaughey at han reiste til Sør-Amerika for å koble av fra berømmelsen og finne tilbake til seg selv.

– Jeg trengte å møte mennesker som kjente meg som Mateo. Det var hele poenget, sier han, ifølge Variety.

Skuespilleren, kjent fra filmer som Dazed and Confused og A Time to Kill, forteller at suksessen etter sistnevnte film ble overveldende. Derfor pakket han kofferten og levde i 22 dager uten elektrisitet i Peru, langt unna røde løpere og paparazzier.

Der forsøkte han å bygge ekte relasjoner med lokalbefolkningen – uten at noen visste hvem han egentlig var.

– Da jeg dro derfra, var tårene ekte. Relasjonene var ekte. De kjente meg som Mateo, ikke som filmstjernen Matthew McConaughey, forteller han.

Han beskriver reisen som en nødvendig pause fra kjendistilværelsen.

– Jeg koblet bort alt. Boom. Dro til Peru. Jeg måtte finne tilbake til den delen av meg selv igjen.

Dette er ikke første gang McConaughey vender ryggen til Hollywood. I 2014 flyttet han og familien fra Los Angeles til en ranch i Austin, Texas, hvor han fortsatt bor store deler av tiden.

De siste årene har skuespilleren vært mer selektiv med hvilke prosjekter han tar på seg, og har flere ganger uttalt at han prioriterer familieliv og personlig balanse fremfor konstant tilstedeværelse i filmbransjen.