Komiker og skuespiller Herman Flesvig dubber alle rollene i Rutete Ninja.
«Stikk av ditt svin, du er for stygg for meg, og morra di er med på det verste», var et velkjent refreng for ungdomsgenerasjonen i 2004. Den danske animasjonsfilmen Terkel i knipe tok norsk ungdom med storm og bød på kreative gloser til ethvert rebelsk tenåringsordforråd med respekt for seg selv. Nå begås udåden på nytt, og denne gangen er det Terkels uheldige fetter Asgeir som får gjennomgå de skrøpelige formative år i Rutete Ninja.
Politisk ukorrekt
Rutete Ninja er basert på en barnebok med samme navn. Terkel i knipe og nå Rutete Ninjas skaper, danske Anders Matthesen, har basert karakteruniverset på minner fra oppveksten i en av Københavns omdømmebelastede forsteder – Albertslund.
Dette er fortellingen om 7.klassingen Asgeir som desperat og fomlende prøver å navigere i den spede tenåringstilværelsen. Som en slags spirituell guide og væpner, mottar han et kosedyr av sin onkel Stewart i form av en rutete Ninja som er besjelet med en legendarisk, hevnlysten Ninjas ånd. Foruten å skulle klare den daglige krigen som ungdomslivet byr på, er Asgeir dessuten håpløst forelsket i den uoppnåelige Jessica som går i klassen over ham.
Både Terkel i knipe og Rutete Ninja ser tilsynelatende ut som fargerike, barnevennlige animasjonsfilmer, men er så politisk ukorrekte som noe kan være og sparer ikke akkurat på ukvemsordene.
Komiker og rikskjendis
Komiker og skuespiller Herman Flesvig legger stemme til hele 113 karakterer i Rutete Ninja og tar dermed opp arven etter Aksel Hennie i Terkel i knipe.
Det norske folk ble kjent med Flesvig gjennom humorkollektivet Ledelsen, men han ble for alvor rikskjendis gjennom sine parodier av kjendiser på Instagram, blant annet av nettopp Aksel Hennie. Herman Flesvig har dessuten medvirket i flere NRK-produksjoner og vært programleder for P3 Gull. Nå er han klar for stemmeskuespillerdebuten med Rutete Ninja. Å skulle portrettere et såpass vidtspennende karaktergalleri er en omfattende utfordring for enhver skuespiller, i dette tilfellet kun ved hjelp av stemmen. Flesvig er med på å sette sitt helt eget preg på filmen.
– Jeg tror folk skjønner at det er jeg som har dubbet den, hvis man kjenner meg!
– De fleste av oss er jo vokst opp med Disney og tegnefilm, og for mange er det en stor barndomsdrøm å få lov til å dubbe animasjonsfilm. Har det også vært det for deg?
– Jeg har alltid hatt et tett forhold til barnefilmer, men jeg har faktisk aldri tenkt noe særlig på selve dubbejobben. Altså det å skulle legge stemmer i seg selv. Det er et veldig krevende og fokusert arbeid, men mest av alt utrolig gøy!
Frie tøyler
– Dette er jo kanskje ikke noen utpreget barnefilm?
– Nei, det er det virkelig ikke. Det er jo det som er litt deilig! Det beste er at jeg har fått forholdsvis frie tøyler til å utvikle karakterene.
– De tidlige tenårene er unektelig en utfordrende overgangsperiode i livet for de aller fleste. Har det å skulle gå inn i karakterer i denne aldersgruppen vekket noen minner fra din egen ungdomstid?
– Asgeir er jo kanskje ikke den kuleste gutten på barneskolen og forelsket i en jente i klassen over – det kan jeg jo kjenne meg litt igjen i. Utover det er det jo noen ganske destruktive familier som blir skildret og det avspeiler ikke akkurat min oppvekst.
– Utfordringen med stemmeskuespill er jo noe helt annet enn å fysisk spille en rolle selv. Hvordan er det å skulle formidle karakterer kun gjennom stemmen?
– Det at man kun fokuserer på stemmen gjør også at man fintuner stemmen som verktøy når det er den eneste uttrykksformen. Man har jo noe fysisk å forholde seg til i og med at man ser karakterene i animert form, men stemmen har enormt mye å si. Det blir andre ting som definerer dem, noen av karakterene har eksempelvis talefeil eller dialekter som gjør karakteren spesiell.
Keen på pornostemmen
– Du har jo hele 113 roller i filmen, innebærer det også flere kjønn?
– Ja, jeg spiller for eksempel også moren og søsteren til Asgeir, men Jessica – hovedpersonens store crush, måtte man liksom bli ordentlig forelsket i og da duger det liksom ikke helt med meg i falsett. Hun måtte ha den pornostemmen som hun også har i den danske versjonen. Det morsomme er, at vi sitter tre voksne menn i studio når vi spiller inn, og jeg må jo innrømme at vi faktisk alle sammen er blitt litt keen på Jessica.
– Nesten som i Her (Spike Jonze, 2013) hvor Ryan Gosling blir forelsket i Scarlett Johanssons robotstemme?
-Haha, ja, nettopp! Man lever seg så mye inn i det, at det blir vanskelig å la være.
Dialektforvirring og karakterregister
– Det må jo ligge et voldsomt arbeid bak å skulle utforme stemmeidentiteten til et så omfattende karaktergalleri. Har dere arbeidet med å utvikle stemmene til rollene underveis eller har du skullet gjøre noen særlige forberedelser?
– Jeg så den danske versjonen først og gjorde meg en del tanker om hvem de forskjellige karakterene var, men mye av utviklingen er skjedd underveis i prosessen. Jeg har skulle gå gjennom mitt eget register av potensielle stemmer og dialekter og prøve å matche dem med forskjellige karakterer i filmen. Noen ganger har vi faktisk også spilt inn noe, for så å tilbake og gjøre det på nytt fordi man kan merke når karakteren ikke er helt på plass.
– Det må jo være ganske spesielt å skulle være så mange forskjellige karakterer i løpet av en arbeidsdag i studio?
– Man blir hvert fall litt dialektforvirret. Jeg har blant annet begynt å snakke østfolding uten at jeg overhodet har lyst til det. Plutselig kan jeg komme skeivt inn i samtalen på en helt annen dialekt enn min egen.
Kalvbeint-hannkattknuller og kebabnorsk – en hårfin balanse
Anders Matthesens forrige film, Terkel i knipe, lykkes med å fange en form for zeitgeist i den måten ungdomskulturen skildres grovt, ærlig og høyst overdrevet. Nå som Rutete Ninja står for tur 13 år senere, er det en helt ny generasjon som skal fanges og kjenne seg igjen i Matthesens karikerte karakterunivers. Hvordan innlemmes den nåværende ungdomsgenerasjonen i Rutete Ninja?
– Det er jo noe jeg har tenkt veldig mye på, nettopp hvordan er det egentlig ungdom snakker i dag? Jeg har blant annet en karakter som snakker det man kaller kebabnorsk, for det er jo typisk at selv om du heter Ola og bor på Stovner så snakker du som om du har bodd hele livet ditt i Somalia. Sånne ting har vi helt klart prøvd å få med. Og man føler seg jo absolutt også litt gammel når man begynner å skulle undersøke hva ungdommen sier i dag. Når jeg sitter på bussen overhører jeg samtaler og noterer meg uttrykk og tenker «yes – det kan vi bruke!».
– Hva slags uttrykk kan det være?
– For eksempel, hvis man skal stikke, så sier de jette. Så sier man: «ej, vi jetter a» i stedet for «vi stikker». Og så må man jo si at jeg jo virkelig har fått oppdatert meg på dagsaktuelle banneord i løpet av denne prosessen…
– Det er med andre ord ikke helt sensurert på det området, i likhet med forgjengeren Terkel i knipe?
– Nei, på ingen måte. Vi har vært veldig kreative og prøvd å sikre oss at det ikke blir sånne kjønnsbanneord. Kalvbeint-hannkattknuller, for eksempel. Det er morsommere enn å si fitte. Vi har hatt fokus på å finne på ting som ikke egentlig er kjempestygt, men mer morsomt. Også er det jo å finne den hårfine balansen så det ikke bare blir vulgært. Vi prøver å finne et perfekt blandingsforhold.
Et eget touch på filmen
Arbeidet med Rutete Ninja har fremmanet flere morsomme opplevelser. Dubbeprosessen innebærer en del improvisasjon, hvilket har gitt Herman Flesvig stor frihet til selv å prege karakterene:
– Når jeg skal legge stemme til ninjaen har vi det vi kaller maskesync. Ninjaen har jo maske på så man ser ikke leppene hans, man ser jo bare masken som beveger seg. Det gir en del frihet til å improvisere. Det har hendt at jeg har freestylet hele dialoger og improvisert hele veien. Jeg blir nesten imponert selv over hva som kan ramle ut av munnen min, men det er bare å kjøre på.
– Når det er såpass mye improvisasjon involvert og kreativt arbeid med å skulle skape karakterene utfra din egen stemme og register, så har man jo på en måte et slags kreativt eierskap til filmen, selv om replikkene er basert på den danske dialogen?
– Vi må jo selvfølgelig følge historien og det er også helt klassisk dialog inne i mellom, men jeg må jo innrømme at jeg har lagt på litt ekstra. For eksempel når karakterene har snudd ryggen til har jeg fortsatt med å snakke selv om de egentlig ikke har replikker der i originaldialogen, så kommer jeg kanskje med en setning til. Sånn sett så får jeg jo lagt inn veldig mye gøy og et eget touch.
Imiterer pioneren Aksel Hennie
– Rutete Ninja kan jo kanskje oppfattes litt som den vanskelige oppfølgeren. Terkel i knipe var en uhørt suksess både i opphavslandet og i Norge, som nærmest avfødte en hel ungdomskultur basert på den særegne humoren og språket i filmen. Hvordan blir det å skulle fylle skoene til Terkel?
– Jeg tror rett og slett ikke det er mulig å fylle de skoene! Dette er jo en helt annen film med andre karakterer, men innenfor samme univers. Jeg blir bare nødt til å gjøre det på min måte. Den første filmen var jo en slags pioner da den kom, og jeg tror ikke jeg gjør meg selv noen tjeneste ved å prøve å skulle måle meg opp mot eller være like bra som den – dette er en helt annen type story. Det verste er jo uten tvil å skulle gjøre de rollene som går igjen som Aksel Hennie gjorde tidligere. Onkel Stewart er blant annet litt med og Terkel stikker innom en tur. Da blir det på en måte mer en imitasjonsjobb heller enn å skape mine egne karakterer.
– Så i tillegg til å komme opp med 113 forskjellige karaktersstemmer så skal du også imitere Aksel Hennie?
– Ja, men akkurat det er jeg jo faktisk ganske god til! Det er selvfølgelig vanskelig, jeg gjør det på en litt annen måte, men man kjenner absolutt igjen figuren. Hvis man virkelig er blodfan av Terkel i knipe, så tror jeg det er viktig at man skjønner at det ikke er Terkel 2 som kommer. Dette er en annen type film, men av samme skaper i samme univers.
– Aksel Hennie har jo på mange måter banet veien for dette enmannsshowet av en stemmeskuespillerjobb. Har du fått noen råd av ham i forhold til å skulle romme så mange karakterer?
– Jeg har fått masse tips og klarsignal for å bare gi gass. Når jeg har vært nervøs eller usikker har jeg ringt ham for veiledning. Det var jo med ærefrykt at jeg takket ja til jobben, jeg var faktisk veldig i tvil om jeg skulle gjøre det. Aksel Hennie var den første jeg ringte og spurte «hva faen gjør jeg nå?» Og han sa jeg bare skulle kjøre på!