4K + Blu-ray: «The Green Mile» – et magisk gjensyn

5

Da ABC News laget en undersøkelse om hvilken film amerikanerne ønsket skulle vinne Oscar for beste film i 2000 var svaret The Green Mile. Nå relanseres filmen i 4K og det er på tide med et gjensyn.

Som en tematisk oppfølger til Frank Darabonts fengslende The Shawshank Redemption (Frihetens regn, 1994) kom det som kan ansees som en slags søsterfilm fem år senere. The Green Mile (Den grønne mil, 1999) var nok en Darabont-filmatisering av en Stephen King-historie, men også den skilte seg ut fra de sedvanlige grøsserhistoriene til King. I stedet var det et drama med hovedfokus på karakterutvikling. Romanen ble utgitt som en føljetong i seks deler hvor alle havnet på bestselgerlisten og filmatiseringen med Tom Hanks i hovedrollen var en av de virkelig store produksjonene på tampen av 1990-tallet. Sammen med The Matrix, Den sjette sansen og Star Wars: Episode 1 var den en av de ti største filmsuksessene i 1999.

Ofte i skyggen

The Green Mile havner av forståelige grunner oftest i skyggen av The Shawshank Redemption. Når man ser de to med relativt kort mellomrom mangler førstnevnte et motsvar til den elegante svindelhistorien som gir publikum en herlig avslutning i sistnevnte. På den andre siden er The Green Mile en historie hvor karakterene virkelig får utfolde seg gjennom en svært lang spilletid. Den sjarmerende opptrappingen til sluttpoenget i The Shawshank Redemption lar seg vanskelig kopiere på de dødsdømtes grønne mil. Det er noe med det lukkede rommet som gjør at den ikke blir like åpen og fri og dermed aldri klarte å oppnå en lignende klassikerstatus som The Shawshank Redemption.

Vi befinner oss i et Amerika preget av den store depresjonen på 1930-tallet. 44 år gamle Paul Edgecomb (Tom Hanks) er sjefen på E-blokken i fengselet Cold Mountain i sørstatenes Louisiana. På Pauls avdeling sitter de dødsdømte fangene som venter på dødsstraff, men alt endrer seg dagen da den enorme fangen John Coffey (Michael Clarke Duncan) ankommer E-blokken. Han er dømt for å ha tatt livet av to små jenter, men til tross for sin enorme fysikk virker han som en enkel sjel. Han er som et barn fanget i en voksen kropp og Paul begynner å tvile på om han faktisk har begått mordene.

Perfekt rammefortelling

Tidsmessig befinner vi oss i 1935, noen år før hendelsene i The Shawshank Redemption, men The Green Mile settes i gang ved hjelp av en rammefortelling med den eldre utgaven av Edgecomb satt til nyere tid. Han bor på et gamlehjem og til tross for sin høye alder går han daglig turer. Resten av dagen brukes til å fortelle sin jevnaldrende venninne Ellie om hva som skjedde på dødscellene 60 år tidligere. Der mange filmskapere bruker rammefortellingen som en dramaturgisk grep for å igangsette filmens historie byr denne rammefortellingen på flere lag og tilfører filmen noe ytterligere.

Paul bor sammen med sin kone mens deres barn har flyttet ut. Han skiller seg fra fengselsvoktere generelt og har medmenneskelighet, han viser empati og forståelse, men sliter med en urinveisinfeksjon. Fengselet ledes av direktøren Hal (James Cromwell) som gjennomgår en vanskelig fase med en svært syk kone. Pauls kollegaer er den ondskapsfulle og dumme vakten Percy (Doug Hutchison) som i form av å være guvernørens kones nevø er beskyttet. Med psykopatiske trekk er hans store drøm å lede en henrettelse før han hopper over til en annen jobb. Brutal er den store og sterke klippen på avdelingen, men er både mild og vennlig. I tillegg finner vi den unge Dean (Barry Pepper) og den eldre Harry (Jeffrey DeMunn) som er rolige og behersket for å ikke agitere de innsatte på E-blokken.

Kommentar til dødsstraff

The Green Mile bygges opp i et sakte og behagelig tempo, men føles verken saktegående eller for lang til tross for en spilletid på over tre timer. Den er laget i samme befriende ånd, stil og tone som The Shawshank Redemption. Handlingen består av små hendelser på E-blokken slik som jakten på det de kaller en sirkusmus eller forberedelsene til henrettelsen av indianeren Arlen (Graham Greene). Det er når den nye fangen Wharton (Sam Rockwell) ankommer at filmens store vending inntreffer. En uventet hendelse får Paul til å begynne å sette seg mer inn i saken til Cofffey og kontakter hans advokat. Tematisk er det en film om rasisme i sørstatene på 1930-tallet, helbredelse og en kommentar til praksisen med dødsstraff.

Les også 4K + Blu-ray: «The Shawshank Redemption» – En perfekt og tidløs klassiker – CINEMA

Det er utmerket casting i alle roller og spesielt er det den rundt to meter høye Michael Clarke Duncan med sin enorme fysikk som gjør den svært minnerik. Han hadde spilt i Armageddon (1998) året før og The Green Mile ble hans store gjennombrudd. Dessverre døde han av hjerteinfarkt knappe tre år etter filmens lansering. Ved hjelp av kreative kameravinkler, blokker på gulvet og litt filmmagi fremstår han som en ruvende kjempe sammenlignet med de andre skuespillerne.

Den største Stephen King-suksessen

Selv om The Green Mile fulgte i de tematiske fotsporene til The Shawshank Redemption klarte den aldri kvalitetsmessig å overgå sin søsterfilm. The Shawshank Redemption ble aldri noen suksess da den ble lansert, dens renommé kom først etter dens videolansering. The Green Mile skulle derimot bli den første Stephen King-filmatiseringen som spilte inn over 100 millioner dollar i USA og som med 287 millioner dollar på verdensbasis ble King-filmen som spilte inn mest noensinne. Dette var dog en rekord som ble brutt med It (2017). Filmen ble nominert til fire Oscar-priser, deriblant beste film og Darabont laget ytterligere en King-filmatisering med The Mist (2007). Denne gangen gikk han i motsatt retning og laget en rendyrket skrekkfilm ispedd en svært provoserende avslutning.

Slik som de nye 4K Ultra HD-utgivelsene kommer den skarpe 4K-utgaven på egen plate mens Blu-ray-utgaven ligger på en separat plate. Bonusmaterialet er det samme som forrige utgivelse med blant annet kommentarspor med Frank Darabont samt minidokumentarene Walking the Mile: The Making of The Green Mile og Miracles and Mystery: Creating The Green Mile. Dette er altså en utgivelse for de som ønsker et gjensyn med filmen eller de som ønsker å oppgradere til mer raffinert format.