Ruben Östlund har kjøpt en ekte jumbojet som en del av sitt nyeste filmprosjekt, The Entertainment System is Down.
Flyet, som er fraktet i deler fra England til Budapest, danner rammen for en historie som utforsker passasjerenes reaksjoner når underholdningssystemet bryter sammen midt på en langdistanseflyvning. Filmen, som har Keanu Reeves, Kirsten Dunst og Daniel Brühl i sentrale roller, er en av Östlunds mest ambisiøse produksjoner hittil.
Innovativ bruk av VR og utfordrende scener
For å planlegge scenene i forkant har Östlund tatt i bruk VR-teknologi, som gir regissøren en virtuell modell av flyet. Dette gir mulighet til å visualisere hele oppsettet før innspillingen starter. Handlingen kombinerer humor, sosial kritikk og menneskelig frustrasjon, og inkluderer blant annet en 15 minutter lang scene der ingenting skjer – en ung jente venter utålmodig på å få bruke familiens nettbrett.
Östlund beskriver scenen som en test på publikums tålmodighet og forventninger, og mener den kan bli det mest provoserende han har laget, selv uten sjokkerende innhold.
Gullpalme-ambisjoner og massiv produksjon
Med et budsjett på 270 millioner kroner og en fire måneder lang innspillingsperiode, er dette Östlunds største prosjekt til dags dato. Flere hundre statister skal fylle flyet, og produksjonen har krevd en logistisk innsats uten sidestykke. Produsent Erik Hemmendorff beskriver prosjektet som langt mer komplekst enn de spøkefulle planene om en enkel bakgårdsfilm etter Triangle of Sadness.
Ruben Östlund, som tidligere har vunnet Gullpalmen i Cannes for både The Square og Triangle of Sadness, sikter nå mot en ny seier i 2026. Med sin unike stil og innovative bruk av teknologi, er han klar for å utfordre publikums oppfatning av hva en film kan være.