Premieren på Brady Corbets «The Brutalist» under filmfestivalen i Venezia 2024 har fått oppmerksomhet. Mange kritikere peker allerede på filmen som en potensiell prisvinner.
Flere kritikere beskriver den som en av de mest elektrifiserende opplevelsene på årets festival. Det neste treog en halv time lange eposet utforsker komplekse temaer som innvandreropplevelsen i Amerika etter andre verdenskrig, skjæringspunktet mellom kunst og personlige traumer, samt den mørke siden av den amerikanske drømmen.
Imponerende skuespillerprestasjoner
Hovedrolleinnehaverne i «The Brutalist» høster stor anerkjennelse for sine prestasjoner. Adrien Brody, som spiller den ungarske jødiske arkitekten László Tóth, roses for sin innsiktsfulle skildring, som sammenlignes med hans Oscar-vinnende rolle i «The Pianist».
Felicity Jones imponerer som Tóths kone, Erzsébet, og får ros for sin dybde og kompleksitet. Guy Pearce, som portretterer den mystiske eiendomsmagnaten Harrison Lee van Buren, omtales som en sterk kandidat til beste mannlige birolle ved neste års Oscar-utdeling.
Teknisk mesterverk
På det tekniske planet får «The Brutalist» strålende anmeldelser. Filmens kinematografi, som er skutt i VistaVision og presentert i 70 mm, leverer en visuelt imponerende opplevelse. Produksjonsdesignet, med sitt spektakulære arkitektoniske midtpunkt, beskrives som fantastisk.
Daniel Blumbergs avantgardemusikk imponerer også, med sine sømløse overganger og sterke emosjonelle innvirkning.
Kritikere trekker paralleller til Paul Thomas Andersons «There Will Be Blood» når det gjelder omfang, visuell stil og tematisk dybde. «The Brutalist» roses for sine unike kvaliteter, særlig i sitt fokus på arkitektur og innvandrernes erfaringer.
Selv om det fortsatt er tidlig, spekuleres det allerede i at «The Brutalist» kan bli en betydelig utfordrer i flere kategorier.