Året 2024 har vært et år preget av uvanlig mange oppfølgere og nyinnspillinger. Hollywood har satset på sikre kort. Skjult blant de 20 mest innbringende filmene finner vi kun to som skiller seg ut.
Alle liker romantiske drama. Samtidig elsker vi å kritisere romantiske drama. Det ble et mediasirkus uten like for Det ender med oss (It Ends With Us, 2024). På uvanlig vis forsøkte filmen fortelle noe. Den hadde et budskap. Men andre ting overskygget dette.
Etter animasjonsfilmen Innsiden ut 2 er ektemann Ryan Reynolds Deadpool & Wolverine så langt årets største spillefilm. Først på 15. plass av årets mest innbringende filmer kommer hans kone Blake Livelys Det ender med oss. Som en slags oppsummering på året er den i kompaniskap med Den ville roboten kun en av to som verken er nyinnspilling eller oppfølger.
Colleen Hoovers boksensasjon Det ender med oss fra 2016 befinner seg innenfor kategorien romantikk. Dette er en litterær sjanger jeg har liten kjennskap til, men bokfenomenet i seg selv er høyst interessant. I 2022 solgte visstnok denne boken mer enn Bibelen og har frem til i dag solgt over 10 millioner eksemplarer. Forfatteren har uttalt at boken var påvirket av hennes egne opplevelser med å vokse opp i et voldelig hjem.
Klisjeen
Romantiske filmer blir generelt oversett. Dette er erfaringsmessig basert på at tidligere opplevelser av denne sjangeren består av klisjefulle manus, gjentagende og urealistisk plot samt at det er laget som et produkt fremfor å ha opphav i en kreativ og kunstnerisk ide.
Hvorfor har de 12 mest innbringende filmene i 2024 alle vært oppfølgere? – CINEMA
Lily Bloom møter den sjarmerende nevrokirurgen Ryle Kincaid og gradvis blir de dypt forelsket i hverandre. Etter hvert begynner derimot Lily å se sider ved Ryle som minner henne om sin traumatiske barndom og foreldrenes voldelige forhold.
Romantikk med brodd
Med egne fordommer på plass konstaterte jeg at den store Hollywood-produksjonen Det ender med oss gikk på kino og at det var mye oppstyr rundt den. Personlig ble den avfeid som nok et klisjefylt produkt riktignok lansert med bravur gjennom kløktig markedsføring.
«Den ville roboten» – Storslagen animasjonsfilm – CINEMA
Filmen ble sammenlignet med kioskromanen, såpeopera og anset som forutsigbar. Hovedsakelig av mannlige anmeldere. Men det viste seg at det ikke var en overfladisk samlebåndsproduksjon. Stikk i strid med sjangerens krav til feelgood, var det sentrale underliggende foruroligende tema som et giftig forhold, partnervold og den viste flere grafisk voldelige scener, inklusive et voldtektsforsøk.
Kontrovers
Under lanseringen av filmen ble forfatter Hoover kritisert fordi hun ønsket å gi ut en fargeleggingsbok basert på Det ender med oss. Det kom frem at det hadde vært en pågående konflikt mellom regissør Justin Baldoni og hovedrolleinnehaver Lively. Som produsent hadde hun kreative innspill, men kjemien mellom de to surnet. Den turbulent innspillingen fikk dessuten en lang pause grunnet manusforfatterstreiken.
Under markedsføringen av filmen kom ny kritikk. Å selge inn et romantisk drama om partnervold var ifølge noen feil i seg selv. Videre ble Lively kritisert for å fremme egne hårprodukter og ektemannens gin fremfor å snakke om filmens tema med vold og overgrep i hjemmet. Både i Norge og i USA fikk journalisten Kjersti Flaa mye oppmerksomhet da hun publiserte et intervju fra 2016 hvor Blake Lively oppførte seg svært frekt.
Suksess
Det ligger i sjangerens natur at det tidvis må være overfladisk og klisjefullt, men det er sjeldent at vågal tematikk er tema i denne typen film. Kvalitetsmessig kan den ikke måles opp mot tematisk like Blue Valentine (2010), men til å være et romantisk drama hadde Det ender med oss en brodd. Dette var ikke det sedvanlige samlebåndsproduktet publikum vanligvis serveres.
Fra innspillingen kom det skildringer om hvordan Lively sluttet å engasjere seg i filmen grunnet kreative uenigheter med Baldoni. Kanskje var det derfor hun har en neddempet, tidvis nesten uengasjert spillestil som uventet passer overens med hennes rolle. Til å være et romantisk drama er Det ender med oss faktisk en seerverdig film. Og den er et usedvanlig friskt pust sammenlignet med de 20 andre mest innbringende amerikanske filmene i år.
Oppfølger
Stikk i strid med mediesirkusets stadige hang til å referere til konflikter og negativitet, ble den en massiv økonomisk suksess. Den hadde produksjonskostnader på kun 25 millioner og tjente inn rundt 350 millioner dollar bare på kino. I Norge endte den på fenomenale 250.000 besøkende på kino. Deretter følger videosalg, TV-rettigheter og inntekter på strømmetjenester.
Den TikTok-populære forfatteren hadde skrevet flere bøker og Hollywood-studioene startet en budkrig om filmrettighetene. Oppfølgerboken Det starter med oss hadde forhåndsolgt nær en million kopier i USA alene. Da Baldoni ble spurt om han var klar til å lage en oppfølger, svarte han diplomatisk at Lively selv var klar til å regissere den. Tallenes tale er svært klar, filmen kommer og den blir en del av den lange listen med suksessfulle oppfølgere.
Det ender med oss er ute på Blu-ray.