Ridley Scott: – Perfekte manus kan hemme kreativiteten

Regissør Ridley Scott foretrekker filmmanus som krever arbeid – og forklarer hvorfor dette skaper mer engasjement på settet.

I en nylig samtale arrangert av The Hollywood Reporter, hvor blant annet «Dune»-regissør Denis Villeneuve deltok, delte Ridley Scott sine tanker om hva som kjennetegner et godt filmmanus. Ifølge Scott er det ikke nødvendigvis de «perfekte» manusene som gir de beste resultatene.

– Det er alltid godt å være på tynn is, for da er du oppmerksom. Det er ingenting verre enn å få et perfekt manus der alle slapper av. Når du setter alt sammen, blir det på en måte kjedelig. Men hvis du får et manus som trenger litt arbeid, er alle veldig oppmerksomme, sa Scott under samtalen.

Holder teamet engasjert

Scott mener at uferdige manus holder både regissøren og resten av teamet mer skjerpet. Et manus som krever bearbeiding, kan skape en dynamisk og kreativ prosess, noe han verdsetter høyt.

Samtalen inkluderte også regissørene Brady Corbet, Coralie Fargeat, Edward Berger og RaMell Ross, som diskuterte ulike tilnærminger til filmskaping.

Arbeider med kjente manusforfattere

Selv om Ridley Scott først og fremst er kjent som regissør, har han jobbet med en rekke profilerte manusforfattere gjennom sin lange karriere. Hans kommende film, Gladiator 2, er skrevet av David Franzoni, Peter Craig og David Scarpa. Sistnevnte har også skrevet manuset til Scotts historiske drama Napoleon, med Joaquin Phoenix i hovedrollen.

Tidligere har Scott høstet kritikerros for filmer som The Last Duel, hvor manuset var et samarbeid mellom Nicole Holofcener, Matt Damon og Ben Affleck.

Scott avslutter med å understreke at det er i utfordringene at kreativiteten virkelig blomstrer:

– Når et prosjekt krever mer arbeid, er det lettere å holde alle engasjert og på tå hev.