«Kneecap» – En film om musikk, motstand og språkets makt

4
Total vurdering

«Hvert ord som snakkes på irsk er en kule avfyrt for irsk frihet,» erklærer Arlo Ó’Cairealláin (Michael Fassbender) i Rich Peppiatts energiske og rappkjeftede Kneecap.

på Men Arlo er ikke bare en talsmann for irsk uavhengighet – han har også en mørk fortid. Som tidligere IRA-militant i Nord-Irland har Arlo iscenesatt sin egen død og gått under jorden. Nå lever han et stille liv som yogalærer, mens han etterlater sin deprimerte, agorafobe kone Dolores (Simone Kirby) og deres sønn Naoise (Naoise Ó Cairealláin) i et liv preget av traumer. Som en siste gave til guttene lærer han dem sitt morsmål, men etterlater dem også med en arv av vold, overvåkning og frykt.

Kneecap | August 2, 2024 (United States) Summary: When fate brings Belfast teacher JJ into the orbit of self-confessed "low life scum" Naoise and Liam Óg, the needle drops on a hip hop act like no other. Rapping in their native Irish, they ... Read all
Countries: Ireland, United KingdomLanguages: English, Irish Gaelic

En biografisk opprinnelseshistorie

Kneecap er en biografisk film om den irske hiphop-trioen Kneecap, som spiller seg selv. Filmen tar oss med gjennom deres tidlige år og konfrontasjoner med myndighetene, og skildrer energien i en ung rapgruppe som utfordrer etablerte normer gjennom politisk ladet, irskspråklig hiphop. Rapperne Mo Chara og Móglaí Bap er fortsatt unge, mens deres tidligere lærer, DJ Próvaí, fungerer som en mentorfigur.

Kneecaps første singel kom i 2017, debutalbumet i 2018, og deres oppfølgeralbum først i år. Filmen handler derfor ikke om berømmelse og fall, men om hvordan gruppen fant sin stemme i et samfunn preget av språklig og politisk konflikt.

Arlo Ó’Cairealláin (Michael Fassbender) må g under jorden. Han etterlater guttene  en arv av vold, overvåkning og frykt.

Musikk som motstand

Å rappe på irsk er i seg selv en politisk handling. Gruppen rapper om narkotikabruk, kriminalitet og sosial uro, med et rått språk og enorm energi. Stilen er skarp, humoristisk og utfordrende.

Naoise og Liam (Liam Óg Ó Hannaidh) har omfavnet en anarkistisk og kriminell livsstil, mens JJ (Ó Dochartaigh), en aspirerende musiker og lærer ved en irskspråklig skole, frustreres over utdaterte undervisningsmateriell. En kveld blir han motvillig rekruttert av politiet som tolk for en irsktalende fange – som viser seg å være Naoise. Under avhøret finner JJ Naoises notatbok, fylt med politisk ladede og vulgære raptekster.

JJ ser potensialet i guttene og overbeviser dem om å starte et musikalsk prosjekt. Sammen skaper de energiske låter – ofte i ruset tilstand. Hemmelighold er nødvendig: JJ skjuler prosjektet for sin konservative partner Caitlin (Fionnula Flaherty), en aktivist for irskspråklige rettigheter, mens Naoise og Liam forsøker å unngå oppmerksomhet fra den utbrytergruppen «Radikale Republikanere Mot Narkotika».

Kneecap er noe helt spesielt – en vill, morsom og uforutsigbar film.

Revolusjon i rytme

Når gruppen begynner å opptre offentlig, skjer det under dekknavn, med JJ iført en finlandshette i irske farger. Populariteten vokser raskt, noe som skaper stor irritasjon blant politiet, IRA, den irske språkbevegelsen og andre autoriteter. Gruppens tekster provoserer, men deres holdning til rusmidler er enda mer kontroversiell.

Filmens tone veksler mellom mørk humor og ren farse, og har blitt sammenlignet med filmer som The Commitments (1991) og Trainspotting (1996). Stilen er leken, med alt fra håndskrevne undertekster til Claymation-hallusinasjoner når ketaminen slår inn.

Å rappe på irsk er i seg selv en politisk handling.Kneecap stakk av med publikumsprisen på fjorårets Sundance Film Festival..

Mer enn musikk

Men filmen er mer enn bare humor og fest. Bandnavnet Kneecap får en blodig og bokstavelig betydning i en bakgate, og Arlos kobling mellom språk og våpen kan inspirere noen – men til syvende og sist fører kuler bare til ødeleggelse.

Kneecap er en fascinerende skildring av et kapittel i moderne irsk kultur, hvor musikk, politikk og språkrevitalisering møtes. Filmen viser hvordan tre unge outsidere brukte sitt eget språk som et kraftfullt uttrykksmiddel for motstand.

Dette er ikke bare en film om et rapband, men en fortelling om identitet, språkets kamp for overlevelse, og motstanden mot en verden som har forsøkt å utslette det.

Filmen er røff, langt fra perfekt, og de tre hovedrolleinnehaverne har varierende utstråling på lerretet. Men Kneecap er noe helt spesielt – en vill, morsom og uforutsigbar film som viderefører hiphopens lange tradisjon som et verktøy for kulturelt og politisk opprør.

4
Total vurdering