Foto: Karolina Grabowska

90 prosent av nordmenn abonnerer på strømmetjenester: – En del av hverdagen

Aldri før har så mange nordmenn hatt tilgang til strømmetjenester som i 2024. Hele 9 av 10 har nå minst ett abonnement på en strømmetjeneste i husholdningen, viser ferske tall fra Norsk mediebarometer fra Statistisk sentralbyrå.

Tallene viser en tydelig utvikling: I 2020 hadde 71 prosent tilgang til strømmetjenester i hjemmet, mens andelen økte til 88 prosent i 2023 og nå har passert 90 prosent.

– Nær alle under 44 år har abonnement på minst én strømmetjeneste, og også blant de eldre øker bruken kraftig, sier Fam Vivian Bekkengen, statistikkansvarlig i SSB.

Eldre strømmer som aldri før

Særlig den eldre delen av befolkningen har hatt en markant økning i strømming. I 2022 hadde 37 prosent av de over 80 år tilgang til strømmetjenester – i 2024 er tallet hele 68 prosent.

– Vi ser at digitale vaner også har fått fotfeste blant de eldste. Det er en tydelig digital dreining i alle aldersgrupper, sier Bekkengen.

Netflix på tronen

Netflix beholder sin posisjon som Norges mest populære strømmetjeneste. Hele 69 prosent av befolkningen har tilgang til et Netflix-abonnement. På andreplass følger TV2 Play med 48 prosent, mens Viaplay og MAX deler tredje- og fjerdeplassen med henholdsvis 36 og 34 prosent.

Disney+ opplever imidlertid en nedgang. Etter flere år med vekst, har andelen med tilgang til tjenesten falt til 23 prosent – ned fra 36 prosent i 2023.

Daglig strømming – særlig blant unge

Nesten halvparten av befolkningen ser på strømmet innhold daglig, og det er særlig de unge voksne mellom 16 og 34 år som bruker tjenestene hyppigst. Netflix er den mest brukte strømmetjenesten til daglig, med 22 prosent daglige brukere. Deretter følger NRK TV (15 prosent) og TV2 Play (14 prosent).

Blant personer mellom 45 og 66 år er NRK TV mest populært, mens yngre seere dominerer Netflix-bruken.

De mest populære betalte strømmetjenestene i Norge (2024):

  • Netflix – 69 %

  • TV2 Play – 48 %

  • Viaplay – 36 %

  • MAX – 34 %

  • Disney+ – 23 %

  • Prime Video – 10 %

  • Apple TV+ – 8 %

Tallene bekrefter en tydelig trend: Strømmetjenester er ikke lenger bare et supplement til tradisjonelle medier – de er i ferd med å bli hovedkilden til underholdning for stadig flere nordmenn.