Filmen er basert på en artikkelserie i magasinet Vanity Fair fra 2010 om en gruppe ungdommer (fire jenter og en gutt) som i 2008 begynte å gjøre innbrudd hjemme hos de menneskene som var deres idoler. Blant de som ble ranet var Lindsay Lohan, Paris Hilton, Orlando Bloom og Kirsten Dunst. Det stjal de klær, sko og juveler for over 20 millioner kroner i løpet av halvannet år.
The Bling Ring presenterer oss for en ny type ungdomskultur hvor det eneste som teller er fashion og luksus – og å kunne komme inn på de rette klubbene for så et øyeblikk kunne leve som stjerner. Ungdommene har ikke noen moralske skrupler når de gjennomfører tyveriene. Hele dere liv, oppmerksomhet og fascinasjon handler om kjendiser – og å kunne leve som dem. Innbruddene gjør at de ksn leve ut drømmene.
Fremgangsmåten var både enkel og genial. De tråler sladresidene på nettet og finner ut hvilke stjerner som var bortreist i helgene. Så brukte de Google Street View for å bli kjent i nærområdet. I trygg forvissning om at eierne er bortreist bryter de seg inn i villaene. For dem er det som å komme inn i godtebutikken. Hjemme hos Paris Hilton nærmest bader de i luksus og designerklær og smykker. De forsyner seg grovt.
Bortsett fra Emma Watson, har Sofia Coppola valgt å bruke ukjente skuespillere i rollene. Det er et klokt valg og gir filmen en sterke dokumentarisk opplevelse. Også navnene til karakterene er endret – nettopp for at filmen ikke skal bidra til å gi disse ungdommene den kjendisstatusene de jaktet på.