DVD-salget falt med 39,8 prosent, fra 11,4 enheter i 2012 til 6,8 i 2013, mens salget av Blu-ray Disc falt med 12,6 prosent, fra 2,1 enheter i 2012 til 1,8 i 2013.
Fra 2012 til 2013 falt salget på DVD-er fra 11,4 millioner til 6,8 millioner. Pilene peker også nedover for Blu-ray Disc med 12,6 prosent fra 2,1 millioner enheter til 1,8 millioner i fjor. Blu-ray økte imidlertid fra 15,4 til 20,9 prosent.
Nedgangen i salget er alt annet enn uventet for bransjen.
– Dette er en ventet nedgang, og vi har nok ikke sett bunnen ennå. Det er gledelig å se at markedsandelen for Blu-ray Disc øker, men den klarer ikke å kompensere for fallet i solgte DVD-er, sier videorådgiver Erik Zmuda i bransjeorganisasjonen Film & Kino i en pressemelding. – Det er likevel fremdeles plass til et fysisk marked, sier Zmuda. Han mener spesialbutikkene vil bestå fordi de har produkter som etterspørres, men det blir færre av dem, slår han fast.
Det fysiske leiemarkedet ut fra butikk fortsatte nedgangen også i 2013 og falt med 20 prosent fra 2012.