Den polske filmen Girls to Buy (org. tittel Dziewczyny z Dubaju) har sendt polakker bosatt i Norge å kino i helgen. Filmen har større besøk en Steven Spielbergs West Side Story.
Den polske filmen fylte mange av sine 70 forestillinger i helgen. Til sammenligning hadde West Side Story 329 forestillinger. blitt sett av totalt 3663 mandagen etter premierehelgen, mens West Side Story, som hadde premiere samme dag, har hatt 2440 besøkende.
– Det er flere kinoer som nå tar kontakt fordi de ønsker å sette opp filmen og angrer på at de ikke gjorde det forrige uke, sier filmsjef i Norsk Filmdistribusjon Martin Svalastog.
– Det er tre grunner til at denne filmen har gjort det så bra. For det første så er det en veldig god film. For det andre så er det langt over 100 000 polakker i Norge og vi vet at de ønsker et kulturtilbud på sitt eget språk, så de kan ikke regnes som en nisjemålgruppe. Den tredje grunnen er at vi samarbeider med to polske kvinner som gjennom sine markedskanaler og enorme arbeidskapasitet når ut til størsteparten av den polske befolkningen i Norge, så de fleste polakkene i Norge visste at denne filmen kom til å bli vist på norske kinoer.
Polsk Midt-Østen skandale
Girls to Buy handler om Emi, en vakker og ambisiøs jente som alltid har drømt om det gode livet. Når muligheten dukker opp, hopper hun på og blir en high-end-eskorte i Midtøsten. Snart er det hun som rekrutterer polske modeller, kjendiser og skuespillerinner til sjeikene.
Filmen viser den overdådige og ekstravagante luksusverdenens mørke side. Filmen er basert på sanne historier avslører Girls to Buy hykleriet til den polske showbransjen og avdekker sannheten bak «Dubai-skandalen». Filmen er på polsk og tekstet til engelsk. Den har hadde premiere i Polen 3. desember, og i Norge 10 desember, og er full av kjente polske skuespillere.