James Bond kan miste navnet sitt i bisarr rettssak

En østerriksk forretningsmann har kastet seg ut i en juridisk kamp mot et av filmhistoriens mest ikoniske navn: James Bond.

Josef Kleindienst, en eiendomsutvikler med base i De forente arabiske emirater, hevder at Bond-navnet ikke har vært i kommersiell bruk på flere år – og vil derfor forsøke å sikre rettighetene til det. Planen? Å bruke navnet til et luksusresort i Dubai til en verdi av 5 milliarder dollar.

Krever Bond-navnet for seg selv

Kleindienst støtter seg på en EU-lov som sier at et registrert varemerke kan miste beskyttelsen sin dersom det ikke har vært aktivt brukt kommersielt på fem år. Han har derfor utfordret flere James Bond-relaterte varemerker i Storbritannia og EU.

De omstridte varemerkene inkluderer navn som «James Bond 007» og «Bond, James Bond», og dekker blant annet bilmodeller, elektronisk publisering samt hotell- og restauranttjenester.

Kan Bond-navnet forsvinne?

Varemerkene eies av Danjaq, selskapet som sammen med Eon Productions kontrollerer rettighetene til James Bond-franchisen. Nå har Danjaq fått en frist på to måneder til å forsvare varemerkene sine i retten.

Om Kleindienst lykkes, kan det bety at James Bond-navnet blir brukt i en helt ny sammenheng – langt unna spionverdenen og filmhistorien.