Til tross for å ha vunnet fem Oscar-priser, inkludert beste film, har Sean Bakers Anora hatt skuffende besøkstall på norske kinoer.
Filmen hadde premiere 25. oktober 2024, men etter 20 uker er den kun sett av 12 667 personer i Norge. Dermed kan den betegnes som en kommersiell flopp her til lands. Dette kan tyde på at det er en avstand mellom hva som appellerer til det internasjonale filmpublikummet og hva norske seere ønsker å se. Oscar-suksessen ikke har smittet over på norske kinobesøk.
Svak mottakelse i Norge
Til tross for de internasjonale utmerkelsene har «Anora» ikke klart å tiltrekke seg et norsk publikum. Filmeksperter peker på flere mulige årsaker til dette, inkludert filmens kontroversielle tema og mangel på markedsføring tilpasset det norske markedet.
Anora forteller historien om en sexarbeider fra Brooklyn som møter og gifter seg med sønnen til en russisk oligark. Filmen ble hyllet internasjonalt og vant blant annet Gullpalmen under filmfestivalen i Cannes før den sikret seg Oscar-prisene for beste film, beste regi (Sean Baker), beste kvinnelige hovedrolle (Mikey Madison), beste originalmanus og beste klipping.
Suksess internasjonalt
Mens filmen sliter i Norge, har den hatt stor suksess globalt. I USA har Anora tjent inn over 150 millioner dollar og har blitt en av årets mest sette indiefilmer. Også i store europeiske markeder som Frankrike, Storbritannia og Tyskland har filmen hatt sterke besøkstall. Filmen har også fått strålende anmeldelser, med en score på 95 % på Rotten Tomatoes og en gjennomsnittlig vurdering på 8,5/10 på IMDb.
Til sammenligning har den norske publikumssuksessen Nr. 24 premiere omtrent samtidig med Anora – har solgt 274 629 billetter, noe som viser den store forskjellen i hva som trekker kinopublikum her hjemme.