Vi omgår dem daglig på kafeer og i butikker, men hva vet vi om alle de unge svenskene som fyller jobbene i servicebransjen.
Den svenske forfatteren og journalisten Ronnie Sandahl har dypdykket i miljøet og ut fra det laget et troverdig, men også humoristisk bilde av det svenske Oslo. Den trettiårige spillefilmdebutanten Ronnie Sandahl er et ukjent navn her hjemme. I Sverige derimot er han et kjent navn som forfatter og spaltist i Aftonbladet – Sveriges største avis.
Svenskjævel handler om den svenske arbeiderklassen som ikke ser noen fremtid i hjemlandet hvor ungdomsledigheten er himmelhøy over norske forhold. Det er titusener av dem som har søkt lykken på den andre siden av kjølen.
Hovedpersonen Dino, spilt av fantastiske Bianca Kronlöf, gjør som vennene sine og setter seg på bussen til Oslo, bor i et kollektiv med fullt av andre svenske ungdommer hun ikke kjenner og håper på en jobb. Etter uendelig jobbsøk blir hun mer og mer desillusjonert. Etter å ha jobbet deltid som kelner for en sushikjede blir hun tilbudt jobb som barnepike, av sin sjef Steffen (Henrik Rafaelsen). Han representerer den vellykkede middelklassen på vestkant – er tidligere tennisstjerne og nå vellykket restauranteier. Kona hans er på oppdrag for Norad i Afrika. Dino trives i jobben og hun blir etter hvert en viktig brikke i livet til både den lille jenta, men også hennes storesøster – glimrende spilt av Mona Kristiansen. Mellom Dino og familiefaren Steffen blir det også en erotisk spenning – hvor han er den sterke parten.
Svenskjævel er laget med humor, men det er samtidig en alvorlig film. Dinos historie blir stående som en metafor for opplevelsen til mange svenske ungdommer som må søke lykken over Kjølen. Ronnie Sandahls manus er befriende fritt for pekefingre. Han viser seg som en mester i å få frem undertonene i både historien og spillet. Ikke minst når han viser den norske selvgodheten – fantastisk iscenesatt når middelklassen diskuterer sine innvandringsproblemer under en fest.
Samtidig er Dinos møte med Oslo også frigjørende for henne. Svenskjævel er fantastisk start på det nye filmåret.
Ronnie Sandahl viser i
Svenskjævel at Hamsuns ord fremdeles er sanne om «denne forunderlige byen som ingen forlater før han har fått merker av den…»