I Raya og den siste dragen møter vi en modig kriger som legger ut på en farlig ferd for å redde verden. Dette er den første Disney-filmen som har en handling lagt til Sørøst-Asia. Filmens manusforfatteren Qui Nguyen roser det amerikanske underholdningsselskapet.
– Det var veldig modig og riktig av Disney å satse på dette prosjektet. Mange publikummere, særlig i Asia, får se karakterer i en storfilm de endelig kan kjenne seg igjen i, sier Nguyen til Cinema.
Regissøren Carlos López Estrada forteller at arbeidet med filmen har pågått i mer enn seks år.
– Som regissør av en animasjonsfilm må du har en stor dose tålmodighet, ler han, og utdyper:
– Det var viktig for oss å få til en god balansegang mellom action, eventyr og fantasi. Vi trengte en del tid på å få alle elementene til å fungere. Under forberedelsene dro vi til Sørøst-Asia og lot oss inspirere av kulturen, folkene og arkitekturen der nede. For et og halvt år siden fikk vi manuset i den formen vi ønsket oss. Jeg kan med hånden på hjertet si at hele denne prosessen har vært den beste perioden av livet mitt, selv om det har vært lange dager og mye jobbing. Det har vært utrolig spennende og lærerikt å jobbe på en Disney-film, sier Estrada.
Filmens andre regissør Don Hall er en veteran i Dinsey-systemet og står bak nye klassikere som Ole Brumm – Nye eventyr i Hundremeterskogen og Big Hero 6. Estrada og Nguyen sier de lærte mye av ham.
– Han var som en mentor for oss og tok oss under vingene. Don vet alt om hvordan disse filmene blir til. Læringskurven var bratt, men det hele var veldig givende, sier Estrada.
Raya og den siste dragen er den femtiniende langfilmen fra Disney. Hvordan takler dere forventingene fra publikum?
– Jeg husker godt da jeg laget Big Hero 6. Det var den Disney-filmen som ble lansert etter Frost, som jo var en gigasuksess. Og nå kommer Raya etter Frost 2. Så jeg har kjent presset veldig på kroppen. Men det tror jeg også er veldig bra. Det gjør at vi blir skjerpet og jobber ekstra hardt. Jeg må også legge til at Disney legger like mye skjel og energi i hver eneste film. Disney ønsker at alle filmer skal være like gode. De sparer ikke på noe. Og det er kanskje litt av nøkkelen til Disney-suksessen, smiler Hall.
I filmens produksjonsnotater leste jeg at en av undervannsscenene involverer hele 23 836 animerte fisk! Var dette den mest krevende scenen å få til?
– Det var det faktisk ikke! Tro det eller ei. Takket være banebrytende teknologi og programvare var det ingen utfordring for animatørene å løse slike scener. Den største utfordringen har vært hele størrelsen på filmen. Filmens univers er ganske stort og rikt. Jeg var veldig opptatt av å skildre den Sørøst-Asiatiske kulturen på en autentisk og respektfull måte. Selv om dette er en animasjonsfilm, vil jeg at publikum skal tro på karakterene og universet som om det er en ekte historie.
Filmens produsent Osnat Shurer – kjent for sitt arbeid på Vaiana – forteller at Raya bød på nye utfordringer som hun ikke tidligere hadde vært borte i.
– Vi ble nødt til å gjennomføre etterarbeidet hjemmefra. Det har ikke alltid vært like lett, men alle de 450 menneskene som har jobbet på filmen har gitt jernet. Det er utrolig hva man kan få til fra hjemme-PC-ene.
Shurer mener pandemien satte sitt preg på filmens handling.
– Raya handler dypest sett om at vi alle må samarbeide for å bekjempe en usynlig fiende, sier hun.
Medforfatteren Adele Lim tror vi alle kan kjenne oss igjen i filmen.
– Det har vært viktig for meg å skrive en historie om jordnære mennesker vi alle kan relaterte oss til. Raya går gjennom mange opp- og nedturer. Hun er ingen superhelt. Det er ingen magisk drage som løser alt, men hun må selv takle utfordringene og ikke gi opp. Det tror jeg er ting vi mennesker trenger å bli påminnet om, sier hun.