Den siste filmen er blitt et både vellaget, varmt og sterkt møte med filmrebellen Petter Vennerød, filmskaperen som preget norsk film og kulturdebatt i et par tiår.
Filmen er laget av hans kone Karianne Førland Vennerød og Olaug Spissøy Kyvik. På imponerende vis formidler de en viktig del av norsk filmhistorie mens vi samtidig følger Vennerød gjennom sykdommen, en aggressiv form for Parkinson som er i ferd med å sette en stopper for livet hans.
Få personer har preget norsk film mer enn Petter Vennerød og han «partner in crime» Svend Wam. Sammen satt de to anarkistene fyr på den offentlige debatten hver gang de to kom med en ny film – de var både elsket og hatet. De to preget norsk film gjennom tjue år fra fra 1976 (Lasse og Geir) til 1995 (Sebastian).
Gikk i krigen for sine filmer
Mye kan sies om filmene deres. Kvaliteten var ujevn og replikkene kunne til tider være både platte og pinlige når de gikk til kamp mot borgerskapet og det sosialdemokratiske helvetet (som for en stor del finansierte filmene deres), men de skapte alltid debatt og de gikk gladelig i krigen for sine filmer.
Ingen norske filmskapere har til de grader satt norsk film i fokus som radarparet Wam og Vennerød. Filmene var preget av både humor og satire- og de to filmskaperne tok den til tider helt ut med nakenscener som fikk langt utover det som hadde vært vist i norsk film.
Glimrende portrett
Den siste filmen er ikke bare et portrett av filmskaperen Petter Vennerød gir også også en innblikk i sykdommen atypisk Parkinson som til skutt satte slutten for et usedvanlig kreativt liv. Den aggressive sykdommen påvirker ham er og mer både fysisk og psykisk under filminnspillingen. Etterhvert som kroppen fysisk svekkes blir også minnet dårligere. For ham er det viktig å få laget filmen før minnene forsvinner.
LES OGSÅ – OPPRØR OG KARNEVAL: WAM OG VENNERØDS FILMER
Resultatet er blitt et usedvanlig nært og fin portrett av en mann som gikk sine egne veier og sto i det som doktor Stockmann i Ibsens En folkefiende: «Sagen er den, ser I, at den stærkeste mand i verden, det er han, som står mest alene».
Hver eneste filmutgivelse førte til store avisoppslag og rabiate debatter i NRK, og jeg tror de nøt det. Filmen byr på unike opptak både fra NRK og klipp fra filmene.
De rakk aldri å fullføre filmen før Petter Vennerød døde 19. september 2021. Karianne Førland Vennerød og Olaug Spissøy Kyvik fullførte filmen. Resultatet er et usedvanlig varm og fint portrett av en rebell i norsk offentlighet som har satt sine dype spor i norsk filmhistorie.