Gullpalmen i Cannes til fransk rettsdrama

Justine Triet stakk av med Gullpalmen på lørdag for sitt rettsdrama Anatomy of a Fall. Hun er den tredje kvinnelige regissøren som vinner kinofilmens mest prestisjefylte pris.

Another World Enertertainment har kjøpt filmen som dermed er garantert en norsk distribusjon.

Triets pris avsluttet en spennende konkurranse der syv kvinnelige regissører kjempet om Gullpalmen, som bare to kvinner tidligere har vunnet tidligere – Jane Campion i 1993 og Julia Ducournau i 2021. Sistnevnte satt i årets jury, ledet av fjorårets Gullpalme-vinner Ruben Östlund.

Triet ble overrakt Gullpalmen av Jane Fonda, som nevnte at hun kom til Cannes i 1963 da det ikke var noen kvinnelige filmskapere som konkurrerte «og det falt oss aldri inn at det var noe galt med det».

Psykothriller

Anatomy of a Fall er en psykotriller hvor Sandra Hüller har rollen som en suksessrik forfatter som prøver å bevise sin uskyld i ektemannens død. Den ble skrevet sammen av Triets partner Arthur Harari, som skapte oppsikt i Cannes for to år siden med sin episke krigsfilm Onoda: 10 000 Nights in the Jungle.

Anatomy of a Fall er en psykotriller hvor Sandra Hüller har rollen som en suksessrik forfatter som prøver å bevise sin uskyld i ektemannens død.

Da Triet tok imot prisen, angrep hun Triet sregjeringen til den franske presidenten Emmanuel Macron i en brennende melding til publikum av filmstjerner og bransjefolk samlet inne i Cannes’ Grand Théâtre Lumière – og millionene som så direkte på TV:

«Landet led av historiske protester over reformen av pensjonssystemet,» sa hun om protestbevegelsen som har rast Frankrike gjennom store deler av dette året. «Disse protestene ble avvist, undertrykt på en sjokkerende måte.»

Hun la til: «Kommersialiseringen av kulturen som denne nyliberale regjeringen støtter, er i ferd med å bryte Frankrikes kulturelle unntak, uten hvilket jeg ikke ville vært her i dag.»

Det falt ikke i smak hos landets kulturminister, Rima Abdul Malak, som umiddelbart tvitret sin «forferdelse» over Triets ord.

Auschwitz-drama vinner «Grand Prix»-prisen

The Zone of Interest er et skremmende blikk på det idylliske familielivet til en tysk offiser stasjonert i nazistenes dødsleir.

I Gullpalmen-konkurransen fikk Jonathan Glazers The Zone of Interest, også med Hüller i hovedrollen, andreplassen Grand Prix. Filmen er et skremmende blikk på det idylliske familielivet til en tysk offiser stasjonert i nazistenes dødsleir, den er basert på den eponyme romanen av Martin Amis, hvis død ble kunngjort bare dager etter premieren i Cannes.

Aki Kaurismaki fullførte pallen ved å ta tredjeplass, Juryprisen, for sin deadpan-komedie Fallen Leaves, en favoritt blant festivalgjengere.

Fallen Leaves

Hovedkonkurransen

Gullpalmen: “Anatomy of a Fall,” Justine Triet

Grand Prix: “The Zone of Interest,” Jonathan Glazer

Regissør: Tran Anh Hung, “The Pot au Feu”

Skuespiller: Kōji Yakusho, “Perfect Days”

Skuespillerinne: Merve Dizdar, “About Dry Grasses”

Juryens pris: “Fallen Leaves,” Aki Kaurismaki

Manus: Sakamoto Yûji, “Monster”

Andre priser

Camera d’Or: “Inside the Yellow Cocoon Shell,” Thien An Pham

Short Films Palme d’Or: “27,” Flóra Anna Buda.

Short Films Special Mention: “Fár,” Gunnur Martinsdóttir Schlüter

Golden Eye Documentary Prize: TBA

Queer Palm: “Monster”

UN CERTAIN REGARD

Un Certain Regard Prisen: “How to Have Sex,” Molly Manning Walker

Juryens pris: “Hounds,” Kamal Lazraq

Prisen for beste regissør: “The Mother of All Lies,” Asmae El Moudir

Freedom Prize: “Goodbye Julia,” Mohamed Kordofani

Ensemble Prisen: “The Buriti Flower,” João Salaviza, Renée Nader Messora, cast and crew

New Voice Prize: “Omen,” Baloji

DIRECTORS’ FORTNIGHT

Europa Cinemas Label: “Creatura,” Elena Martín

Society of Dramatic Authors and Composers Prize: “A Prince,” Pierre Creton

Kritikerukern

Grand Prize: “Tiger Stripes,” Amanda Nell Eu

French Touch Prize: “It’s raining in the house,” Paloma Sermon-Daï

GAN Foundation Award for Distribution: Pyramide Films, “Inshallah a boy”

Louis Roederer Foundation Rising Star Award: Jovan Ginić, “Lost Country”