Greta Gerwig fikk megasuksess med Barbie.

Kvinnelige regissører bak kun 16 prosent av Hollywood-filmene

Hollywood har lenge blitt kritisert for å gi for lite rom til kvinnelige regissører. Ifølge en ny studie var kun 16 prosent av de 250 mest innbringende filmene i fjor regissert av kvinner. Dette viser at kjønnsbalansen i bransjen fortsatt er langt fra jevn.

Selv om 2024 brakte frem noen anerkjente filmer regissert av kvinner, som Babygirl av Halina Reijn, The Substance av Coralie Fargeat og Love Lies Bleeding av Rose Glass, er det fortsatt mer vanlig at kvinnelige regissører jobber med smalere indiefilmer. De større kassasuksessene forblir hovedsakelig dominert av menn, ifølge rapporten publisert av Variety.

Unntakene som bekrefter regelen

Det finnes likevel unntak. Greta Gerwig regisserte Barbie, som ble årets største filmsuksess i 2023 med en inntekt på 1,4 milliarder dollar. Til tross for dette har slike prestasjoner ikke resultert i et bredere skifte i bransjen.

– De fantastiske suksessene til profilerte kvinnelige regissører som Greta Gerwig, Jane Campion og Chloé Zhao har dessverre ikke ført til flere muligheter for kvinner generelt, sier Martha Lauzen, som står bak studien The Celluloid Ceiling.

Fremgang i andre roller

Rapporten peker imidlertid på en positiv utvikling i andre deler av bransjen. Flere kvinner blir ansatt som filmfotografer, manusforfattere og produsenter. Til tross for dette er menn fortsatt sterkt overrepresentert i nøkkelroller. For eksempel hadde 70 prosent av de mest innbringende filmene over 10 menn i slike posisjoner, mens kun 8 prosent hadde tilsvarende antall kvinner.

– Disse tallene er foruroligende, sier Lauzen. – Vi kan skylde på dagens utfordringer som nedskjæringer og konsolidering, men sannheten er at Hollywood har trenert fremgangen på dette området i flere tiår.

Rapporten fremhever et klart behov for å bryte ned de strukturelle barrierene som fortsatt hindrer kvinner fra å ta plass bak kamera på Hollywoods største produksjoner.