Nordic films in 2024 / FOTO: Antti Rastivo, RVK Studios, Nexiko, Pal Ulvik Rokseth, Paolo Ciriello

Kinomarkedet ned i hele Norden i 2024, men mindre enn fryktet

Kinobesøket i hele Norden falt i 2024, men nedgangen var mindre alvorlig enn forventet, skriver Nordisk Film & TV Fond.

Hovedårsakene til tilbakegangen var Hollywood-streikene i 2023, som begrenset antall store amerikanske filmutgivelser, samt utfordringer med å styrke den regionale spredningen av nordiske filmer.

Finland: Antall kinobesøk sank med 20,7 % sammenlignet med før pandemien, og totalomsetningen endte på €89,5 millioner (en nedgang på 4,3 % fra 2023). Tiina Lymis Stormskerry Maja ble årets mest sette film, og overgikk flere store Hollywood-titler. Finske filmer oppnådde en sterk markedsandel på 31,6 %.

Norge: Kinobesøket falt med 12,7 % fra 2023, men norske filmer klarte seg bedre enn internasjonale. Krigsfilmer som Nr. 24 og Quislings siste dager gjorde det godt, selv om de ikke nådde forventningene fra før pandemien.

Danmark: Nedgangen var minimal, med kun en reduksjon på 2,7 %. Familiefilmer dominerte kinomarkedet, og danske filmer beholdt en markedsandel på 24 % til tross for færre utgivelser. Abonnementsordninger som Biografklub Danmark bidro til å opprettholde besøket.

Sverige: Antall kinobesøk falt med 5 %, men analytikere var lettet over at nedgangen ikke ble større. Dokumentaren Den siste reisen ble den mest suksessrike svenske dokumentaren noensinne, og svensk film’s markedsandel steg til over 20 %.

Island: Kinobesøket sank med 5,8 %, men den islandske filmen Touch overgikk Innsiden ut 2 i popularitet. Dette bidro til å øke markedsandelen for islandske filmer til 14 %.

Til tross for tilbakegangen i 2024 er analytikere optimistiske for 2025, med forventninger om større utgivelser og bedre resultater.