I A Different Man følger vi Edward (Sebastian Stan), en talentfull skuespiller som står på kanten av gjennombrudd i New Yorks nådeløse teaterverden.
PÅ KINO FRA 14. FEBRUAR:Hans kamp for anerkjennelse er langt fra enkel, ettersom hans nevrofibromatose ikke bare utfordrer hans utseende, men også hans selvtillit og karrieremuligheter.
Når den karismatiske naboen Ingrid (Renate Reinsve) flytter inn, vokser hans ønske om å endre seg. Ingrid er en mystisk, magnetisk tilstedeværelse i Edwards liv. Hennes selvsikkerhet og uforutsigbare natur fungerer som en katalysator for hans eget selvbilde. Løsningen blir en eksperimentell medisinsk behandling som lover å gi ham et nytt liv – men til en høy pris.
Sebastian Stan fikk Sølvbjørnen for beste skuespiller på fjorårets Berlinale for rollen og Golde Globe i januar for Beste skuespiller for rollen som Edward.
Filmen kunne lett ha utviklet seg til en klassisk moralsk fabel: En mann ønsker å bli kvitt sin funksjonsnedsettelse, får ønsket sitt oppfylt, men møter uforutsette konsekvenser. Likevel tar A Different Man en mer kompleks og nyansert tilnærming, som utfordrer både sjangerkonvensjoner og publikums forventninger.
![](https://cine.no/wp-content/uploads/2025/02/A-different-man_still2-fotor-2025021385937-1024x669.jpg)
En unik sjangerblanding
Regissør Aaron Schimberg kombinerer body horror, sci-fi og romantikk for å skape en av årets mest bemerkelsesverdige filmer.
Allerede fra de første scenene med Sebastian Stan og Adam Pearson trekkes vi inn i en surrealistisk, men gripende fortelling. Filmen har klare referanser til regissører som Paul Mazursky, Woody Allen og John Cassavetes, samtidig som den låner elementer fra horror-mestre som John Carpenter, David Cronenberg og Charlie Kaufman. Resultatet er en moderne Frankenstein-fortelling som både utfordrer og berører.
![](https://cine.no/wp-content/uploads/2025/02/a-differen-man-4-fotor-202502139048-1024x682.jpg)
Renate Reinsve stjeler rampelyset
Mens filmen hovedsakelig dreier seg om Edwards identitetsreise, blir Ingrid, spilt av Renate Reinsve, en av de mest fascinerende karakterene. Reinsve, kjent for sin prisvinnende opptreden i Verdens verste menneske, leverer nok en gang en nyansert og minneverdig prestasjon.
Ingrid er ikke en tradisjonell «la muse» som kun fungerer som et speil for hovedkarakterens utvikling. Hun er kompleks, uforutsigbar og dypt menneskelig. Hennes interaksjoner med Edward er ladet med en blanding av empati, mystikk og en tiltrekningskraft som aldri føles konstruert.
Reinsve balanserer Ingrids tilsynelatende tilfeldige handlinger med en underliggende dybde som gir karakteren en følelse av autentisitet. Hennes blikk og subtile endringer i kroppsspråk avslører en kvinne som selv sliter med sine egne demoner, men som likevel utstråler en frihet Edward lengter etter.
Utforskning av identitet, skjønnhet og selvoppfatning
På mange måter minner A Different Man om Vanilla Sky (2001) av Cameron Crowe. Edward er en ensom newyorker med store drømmer, men hans genetiske tilstand begrenser mulighetene hans. Når han får sjansen til å forandre sitt utseende, griper han den umiddelbart.
Filmen leker med klassiske fortellinger om ønskers utilsiktede konsekvenser. Schimberg utforsker hva det vil si å være attraktiv og hvordan samfunnets skjønnhetsideal påvirker vår egenverd. Kontrasten mellom Edwards oppfatning av seg selv og hvordan andre ser ham blir et gjennomgående tema, og filmen stiller spørsmålet: Blir vi lykkeligere av å tilpasse oss samfunnets normer for skjønnhet?
![](https://cine.no/wp-content/uploads/2025/02/A-different-man_still3-fotor-202502139015-1024x786.jpg)
En imponerende skuespillerprestasjon
Sebastian Stan leverer en imponerende dobbeltrolle som Edward – både før og etter forvandlingen. Hans spill balanserer psykologisk realisme med satirisk humor og kroppslig skrekk. Særlig sterk er scenen der Edward bokstavelig talt ser sin gamle kropp smuldre bort som våt leire, en visuell metafor for hans identitetskrise.
Renate Reinsve briljerer som Ingrid – en kvinne som skaper kaos bare ved å være til stede. Hennes evne til å dominere en scene uten store gester vitner om hennes imponerende rekkevidde som skuespiller. Hun tilfører filmen en energi og uforutsigbarhet som gjør henne til mer enn bare en birolle – hun er et essensielt bindeledd i fortellingen.
En tematisk utforskning av skjønnhet og selvaksept
Filmen utforsker hvordan fysisk attraktivitet kan åpne dører. Schimberg benytter et teater i teateret-grep som tidvis kan virke forvirrende, men som bidrar til å belyse temaer som misunnelse, selvhat og autentisitet.
Adam Pearson bringer et unikt perspektiv til filmen. Hans karakter Oswald er komfortabel med sitt utseende og blir akseptert i miljøer Edward tidligere anså som uoppnåelige. Dette skaper en slående kontrast mellom ytre forandring og indre aksept.
Konflikten mellom Edward og Oswald kulminerer i en finale som kanskje føles noe forhastet og melodramatisk, men som likevel ikke svekker filmens kraftfulle budskap.
En tankevekkende og provoserende film
En av filmens mest interessante aspekter er hvordan selvtillit – eller mangel på sådan – påvirker livene våre. Edward sliter med å akseptere seg selv, og filmen viser dette både eksplisitt og subtilt. En scene der en isbil hindres av en ambulanse fungerer som en metafor for hvordan livets gleder ofte blokkeres av uforutsette hindringer.
A Different Man er en modig og intelligent utforskning av identitet, skjønnhet og funksjonsnedsettelse. Filmen utfordrer publikums forventninger og stiller ubehagelige spørsmål om hva det vil si å være menneske. Med sterke skuespillerprestasjoner, en fengslende historie og visuell symbolikk som treffer hardt, etterlater filmen oss både rystet og rørt.