«The First Omen» er en skremmende reise tilbake til begynnelsen – en direkte forgjenger til den klassiske «The Omen› fra 1976. Dette er en film skrekkfansen ikke bør gå glipp av.
PÅ DISNEY+: Det hele startet i 1976 med Richard Donners «The Omen», historien om en hyggelig amerikansk familie som ubevisst oppdrar antikrist aka Damien. «Damien: Omen II» fulgte i 1978 og er definitivt en solid film, men et skritt ned fra forrige film. I 1981 ble den originale trilogien avsluttet med den merkelig slappe «Omen III: The Final Conflict», som selv en djevelsk Sam Neill ikke kunne redde.
I 1991 fikk serien en slags omstart med den intetsigende TV-filmen, «Omen IV: The Awakening», som ble glemt etter omtrent like lang tid som det tok deg å lese forrige setning.
I 2006 ble det gjort et nytt forsøk, med «The Omen», som forvekslet stil med substans. Det var også TV-serier, «The Omen› fra 1995 og «Damien» fra 2016, men ingen av dem var spesielt severdige. Det har med andre ord ikke manglet på forsøk på å ta opp arven etter Richard Donners film fra 1976. Vi har måttet vente helt nå til 2024 for å få en film som lever opp til originalen.
Frykt og spenning
«The First Omen» er den talentfulle Arkasha Stevenson spillefilmdebut. Mesterlig tar hun Ben Jacobys manus til lerretet. Denne prequelen tar oss med til Roma, hvor vi følger en ung amerikansk nonne som avdekker dystre hemmeligheter i et kloster.
Nell Tiger Free skinner i hovedrollen som Margaret, en foreldreløs kvinne oppdratt av kirken, som ankommer Roma i 1971 for å vie seg til nonnelivet. Men hennes idylliske opplevelse tar en uhyggelig vending når hun oppdager en ung jente holdt fanget i klosterets og stedets mørke hemmeligheter. Med støtte fra en imponerende rollebesetning, inkludert Bill Nighy, Sonia Braga, Ralph Ineson og Charles Dance, leverer filmen en gripende forestilling som holder publikum fengslet fra begynnelse til slutt. Den store stjernen i stykket er imidlertid den nydelige, gotiske regien fra Arkasha Stevenson.
Frykt og spenning
«The First Omen» skaper en fortryllende atmosfære av frykt og spenning, med imponerende voldsscener og øyeblikk som setter hjertet i halsen. Stevenson viser en mesterlig håndtering av skremmende øyeblikk, og filmens visuelle estetikk fanger perfekt den gotiske stemningen og den dystre atmosfæren i 1970-tallets Roma.
Selv om plottet og materialet kanskje ikke appellerer like bredt som den originale «The Omen» eller «Exorcisten», leverer «The First Omen» så det holder. Dette er en film skrekkfansen ikke bør gå glipp av. Med en kombinasjon av intens spenning og en dyktig utforsking av temaer som djeveltilbedende kulter og skumle plott, er dette en film som vil appellere til de som elsker sjangeren.
Selv om 2024 kanskje ikke har startet sterkt i skrekkavdelingen, er «The First Omen» definitivt et lyspunkt, og den beste skrekkfilmen så langt i år. Med sin engasjerende historie, imponerende produksjonsdesign og overbevisende skuespill, er dette en film som ikke bør gå fansen av sjangeren hus forbi.