Dokumentarfilmen «Ibelin» er så langt sett av 97 635 personer på kino. Denne helgen ble den sett av 2 442, nok til en sjuendeplass på Kinotoppen etter seks uker på kino.
2024 er et godt år for dokumentarfilm på kino med «Ibelin» som den aller største suksessen. «Ibelin» har fått stor oppmerksomhet også internasjonalt – ikke minst med publikumspris i Sundance – og er en ny triumf for regissør Benjamin Ree. Tidligere har han laget «Kunstneren og tyven» og «Magnus», og han har høstet flere priser, ikke minst Amandaer.
«Ibelin» har nå passert kinobesøket til Margreth Ohlins «Fedrelandet», som er sett av 96 128, og suksessen ser ikke ut til å stoppe opp der.
Nordmenn elsker dokumentar
I en tid hvor kinobesøket på flere norske spillefilmer har vært dårligere enn forventet, er en rekke dokumentarfilmer med på å øke kinobesøket. De siste to ukene har to nye norske dokumentarfilmer hatt kinopremiere; «Søstre elsker evig» og «Ukjent landskap» som ligger på henholdsvis 11. og 12. plass på Kinotoppen. «Ukjent landskap» er etter to helger på kino sett av 7 000.
En annen stor dokumentarsuksess er den svensk-norske «Miraklet i Gullspång», som er sett av 33 218 på kino. Som flere av dokumentarene på kino er den løftet frem av strålende kritikker.
Også Rebekka Nystabakks dokumentar «Sau» har gjort det godt på kino. Filmen handler om et småbruk i Nordland som skal skifte til neste generasjon, fra far til datter, og er sett av over 30 000 på kino.
Blant de andre dokumentarene på kino for tiden finner vi Mohamed Jabalys «Livet er vakkert» (2 581) og «Brev til Håkon Banken» (3 963).
Dokumentar topper i Sverige
At dokumentarfilm gjør det godt på kino, er ikke bare et norsk fenomen. Årets mest sette svenske film på kino er dokumentaren «Den sista resan», som er sett av 250 000 på kino i Sverige og fortsatt ligger på tredjeplass etter 6 uker på kino. Filmen er den mest sette svenske dokumentaren de siste 45 årene. Rekorden innehas av Stefan Jarls «Et anstendig liv», som ble sett av 315 000 i 1979.
I «Den sista resan» tar Filip Hammar sin deprimerte far bort fra den brune, belgiske skinnlenestolen i Köping, hvor han tilbringer mesteparten av tiden sin. Sammen med Fredrik Wikingsson drar de til Frankrike for å gjenoppleve familiens barndomsferier. Håpet er at faren skal finne livsgnisten igjen i landet han elsker mest av alt.
To svenske dokumentartfilmer får premiere på norske kinoer de nærmeste ukene; ført ut er «Somliga går med trasiga skor» om musikkikonet Cornelis Vreeswijk som har premiere 26. april. Uka etter er det klart for «Ett hjerte er alltid rødt» er historien om det svenske rockebandet Imperiets vei, fra restene av Ebba Grön til Svensktoppen og de store arenaene.