Foto: Geir Kamsvåg

Erik Skjoldbjærg gir nytt liv til Hanne Wilhelmsen i «Blindspor»

Den ikoniske politietterforskeren Hanne Wilhelmsen, skapt av Anne Holt, gjør et etterlengtet comeback på skjermen i den nye miniserien Blindspor som nå kommer på Prime Video. Erik Skjoldbjærg er den som gir henne nytt liv.

Serien, regissert av Erik Skjoldbjærg, er en nytolkning av Holts roman 1222 Finse og bringer historien inn i en moderne kontekst. Dette markerer første gang vi ser Hanne utenfor boksidene siden 1997, da Kjersti Elvik tolket henne i TV-serien Blind gudinne og filmen Salige er de som tørster. Nå, i Blindspor, har Wilhelmsen blitt svensk og spilles av svenske Ida Engvoll.

– Det var en spennende utfordring å modernisere Hanne Wilhelmsens verden for et nytt publikum, samtidig som vi respekterer essensen av karakteren. Ida Engvoll bringer en unik kombinasjon av skarphet, humor og dybde til rollen, og hun leverer med en subtilitet som gjør Hanne enda mer interessant på skjermen, sier regissør Erik Skjoldbjærg entusiastisk.

Hanne Wilhelmsen (Ida Engvoll) får hjelp av legen Magnus, spilt av Pål Sverre Hagen,Foto: Johan Paulin

Fra Bergensbanen til Ofotbanen

En av de mest merkbare endringene i Blindspor er at handlingen nå finner sted på Ofotbanen, ikke Bergensbanen, som i romanen. Erik Skjoldbjærg forklarer dette kreative valget som en naturlig konsekvens av seriens svenske opphav:

– Dette er en svensk produksjon, og initiativet kommer fra Sverige. Hanne Wilhelmsen er her en svensk etterforsker, så det var nødvendig å finne et tilsvarende dramatisk og snødekt landskap i Sverige. Boken begynner med et togkrasj på høyfjellet, og den eneste fjellovergangen på det svenske jernbanenettverket er Ofotbanen. Det finnes også en overgang mot Trøndelag, men den går ikke like høyt. Ofotbanen var derfor det åpenbare valget.

Skjoldbjærg legger til at Ofotbanen, med sin unike geografiske og visuelle karakter, gir historien en ekstra dimensjon:
– Ofotbanen er spektakulær. Den har en dramatisk natur som skaper den perfekte bakgrunnen for historien. Samtidig lar den oss beholde en nordisk følelse, selv om produksjonen er svensk.

Valget av Ida Engvoll som Hanne Wilhelmsen var avgjørende for seriens suksess, ifølge Skjoldbjærg. (Foto: Johan Paulin)

Et isolert hotell og et klassisk mysterium

Serien starter med en dramatisk togavsporing på høyfjellet, noe som tvinger passasjerene til å søke tilflukt på et avsidesliggende fjellhotell. Her oppstår et klassisk «lukket rom»-mysterium, der en rekke mystiske drap ryster gruppen av innesnødde passasjerer.

Hanne Wilhelmsen befinner seg allerede i en personlig krise når handlingen starter. Suspensjonen hennes fra politiet etter en tragisk hendelse som kostet en kollega livet, har ført til at hun føler seg desillusjonert og usikker på sin egen rolle. Hun er på vei til Narvik for å returnere kollegaens urne, men blir raskt kastet inn i et dødelig mysterium.

– Hanne er en kompleks karakter, og det var viktig for meg at vi utforsker denne siden av henne. Hun er en erfaren etterforsker, men også en person som bærer på mye skyld og tvil. Når hun må konfrontere disse følelsene samtidig som hun løser et mysterium, gir det en ny dybde til historien, sier Skjoldbjærg.

Hanne får hjelp av legen Magnus, spilt av Pål Sverre Hagen, en annen passasjer på toget. Magnus har sine egne hemmeligheter, og dynamikken mellom ham og Hanne blir en viktig drivkraft i historien.

– Magnus er en fascinerende karakter. Han fungerer både som en støtte for Hanne og som en gåte i seg selv. Deres relasjon utvikler seg på en måte som speiler de intrikate lagene i mysteriet, forklarer regissøren.

– Det var utrolig befriende å kunne skape et helt fiktivt univers. Det ga meg muligheten til å være mer leken og kreativ, både i historien og i filmspråket.

Oppdatering for en moderne kontekst

Tilpasningen av 1222 Finse til dagens publikum har vært en nøkkelutfordring for manusforfatterne Erik Skjoldbjærg og Sara Heldt (Mordene i Sandhamn). De har modernisert både karakterene og den politiske konteksten i historien.

– Den originale boken er over 20 år gammel, og det var viktig å gjøre den relevant for vår tid. Vi har blant annet oppdatert den storpolitiske konflikten i historien til noe som føles aktuelt i dagens Sverige, men jeg kan ikke røpe for mye uten å ødelegge plottet, sier Skjoldbjærg.

Han understreker at grunnstrukturen i Holts roman fortsatt er intakt:
– Kjernen i historien – et tog som sporer av, passasjerene som evakueres til et hotell, og oppdagelsen av et mord – er den samme. Men vi har bearbeidet plottet betydelig for å gi det en ny og frisk vri.

Anne Holt har vært informert om produksjonen, selv om hun ikke har deltatt direkte i manusarbeidet:
– Hun har fulgt med på avstand og har vært støttende gjennom hele prosessen, forteller regissøren.

Inspirert av Agatha Christie

Med sitt klassiske «whodunit»-format trekker Blindspor tydelige paralleller til Agatha Christies verk, en inspirasjon Skjoldbjærg er åpen om:

– Ja, definitivt. Christie er dronningen av mordmysterier, og hennes evne til å engasjere publikum på tvers av generasjoner er en stor inspirasjon. Vi ønsket å leke med denne tradisjonen, men samtidig gjøre den aktuell for dagens publikum.

Han forklarer videre:
– En av de tingene jeg elsker med Christies historier er hvordan de skaper en allianse mellom hovedkarakteren og publikum. Begge prøver å finne ut av mysteriet sammen, og det skaper en utrolig tilfredsstillende opplevelse.

Ida Engvoll: Perfekt for rollen

Valget av Ida Engvoll som Hanne Wilhelmsen var avgjørende for seriens suksess, ifølge Skjoldbjærg.
– Jeg visste med en gang at Ida var perfekt for rollen. Hun har en fantastisk evne til å kombinere intelligens og sårbarhet, og hun gir karakteren en ny dybde.

Engvolls evne til å balansere det mørke og humoristiske i Hanne Wilhelmsens karakter har vært en viktig del av seriens tone:
– Hanne har alltid hatt en tørrvittig humor, og Ida er utrolig flink til å levere skarpe replikker med presisjon.

– Jeg vil at seerne skal føle en trang til å forstå karakterenes valg og motivasjoner – og kanskje også seg selv. (Foto: Geir Kamsvåg)

Overgangen fra virkelighet til fiksjon

For Skjoldbjærg, som nylig har jobbet med virkelighetsbaserte historier som Kampen om Narvik og Lørenskog-mysteriet, var Blindspor en mulighet til å eksperimentere:

– Det var utrolig befriende å kunne skape et helt fiktivt univers. Det ga meg muligheten til å være mer leken og kreativ, både i historien og i filmspråket.

Innspillingen foregikk hovedsakelig i Sverige, med et fjellhotell bygget i en havnehall i Södertälje, tre mil sørvest for Stockholm.
– Det var en praktisk avgjørelse som ga oss full kontroll over omgivelsene. Selv vinterscenene ble filmet i en nærliggende skibakke.

Nordisk krims internasjonale appell

Skjoldbjærg reflekterer også over hvorfor nordisk krim har blitt en global suksess:
– Vi i Norden har mindre budsjetter, så vi må fokusere på innhold og sterke karakterer. God historiefortelling koster ikke nødvendigvis mer, men det krever originalitet. Anne Holt er et godt eksempel på dette; hun skriver samfunnsengasjert krim som alltid føles relevant.

Avslutningsvis deler Erik Skjoldbjærg hva han håper publikum vil sitte igjen med etter å ha sett Blindspor:
– Jeg håper de opplever spenning, underholdning og en dypere nysgjerrighet for karakterene. Serien er både et mysterium og en utforskning av menneskers hemmeligheter. Jeg vil at seerne skal føle en trang til å forstå karakterenes valg og motivasjoner – og kanskje også seg selv.

Blindspor har premiere på Prime Video fredag 24. januar.