Antonio Banderas er rett og slett fantastisk i rollen som Pedro Almodóvars alter ego Salvodor Mallo – en filmskaper som befinner seg i både en kunstnerisk og personlig krise.
Aldring er lidelse; Den 70-årige Pedro Almodóvar er fullstendig klar over dette og sukrer ikke den bitre pillen. Han reflekterer over sin egen karriere i denne svært så personlige filmen. «Uten å lage film er livet mitt meningsløst», sier regissøren Salvador Mallo (Antoni Banderas) i filmen.
Den aldrende Salvador Mallo lever helt alene i en stor leilighet full av minner. Han frykter at det beste arbeidet ligger bak ham. Tiden tikker; kroppen hans bryter ned. Han lider av astma, har stor fysiske plager og sliter med depresjon og er pillemisbruker. Livet hans sentreres rund plagene. Tidligere var var livet hans en fest – nå er det mest smerter mens han minnes barndommen og karrieren som filmskaper.
Gjensyn med fortiden
For tretti år siden laget Salvador Mallo (Antonio Banderas) sin store suksess «Sabor». Cinemateket i Madrid vil gjerne vise filmen med regissøren og hovedrolleinnehaveren til stedet. Når han via et tilfeldig møte med en skuespillerinne (en cameo av Almodóvar-favoritten, Cecilia Roth, Alt om min mor) hører at Alberto Crespo (Asier Etxeandia), hovedrolleinnehaveren i Sabor er tilbake i Madrid etter mange år borte, bestemmer han seg for å oppsøke ham. De har ikke snakket sammen på tretti år etter et voldsomt uenighet om måten Alberto skildret karakteren Salvador hadde skrevet for ham. I tillegg røykte Alberto, som er fungerende misbruker, heroin under innspillingen. Møtet blir skjebnesvangert for Salvdor Mallo – Alberto introduserer heroin for Salvador som raskt blir avhengig. Han går dypere inn i depresjonen sin og bruker heroinen mot smertene som river i ham – både fysisk og psykisk. Samtidig tar heroinrusen ham tilbake til de gode barndomsminnene.
Selvportrett
Smerte og ære sies å være, i det minste delvis, en selvbiografisk film om Pedro Almodóvars liv. Selv har han at påpekt at filmen er en fiksjon, men som Almodóvar selv har uttalt: “Dette er ikke en film om meg, ikke en gang et portrett… Du kan ikke ta denne filmen bokstavelig, men jeg har selv trått alle de stiene karakteren går … og jeg kjenner dem alle i dyptgående. ”
Selv om Salvador Mallo ikke er ham, kledde Antonio Banderas seg i regissørens klær for å spille rollen, har hans frisyre og filmens interiør ble skutt inne i regissørens egen leilighet.
Hyllest til mamma
Mødre er sentrale i nesten alle Almodóvars filmer. Selv om denne historien også omhandler tapt kjærlighet, homoseksualitet, effekten av avhengighet og mye fysisk smerte, er det Salvador forhold til mamma som er hjertebarnet. Det er en blanding av skyld og kjærlighet som de fleste barn, uansett alder, kjenner seg igjen i når du ikke lenger har en forelder å krangle med. Almodóvar-favoritten Penelope Cruz stråler i rollen som den unge Salvadors mor. Barndomsminnene er lysende og livlige – helt motsatt det mørket som kveler den eldre Salvador.
Som i alle hans filmer har han også denne gangen en fargepalett som han maler bildene i filmen med. Resultatet er visuelt slående. Smerte og ære er Pedro Almodóvars 21 film. Både filmskaperen og Antonio Banderas slo igjennom internasjonalt med Pasjonens labyrint i 1982. Antonio Banderas har med andre ord kunne studere sin karakter gjennom snart førti år. Aldri har han vært bedre. Rollen ga ham en velfortjent Gullpalme i Cannes.
Smerte og ære er årets høydepunkt på kino.