Publikumsbegeistring for norsk film

(TORONTO) I løpet av helgen hadde
Kon-Tiki sin internasjonale première, og
Uskyld og
90 minutter sine verdenspremièrer ved Toronto filmfestival. Alle tre vakte stor interesse hos publikum og journalister.

Kritikerne lunkne til Kon-Tiki

­
Kon-Tikis ferd er berømt nok til at denne filmatiseringen har et slags innbygget publikum, og dens eventyrlige handling, sammen med glimrende produksjonskvaliteter er fortreffelige på det store lerretet. Kritikerne derimot var ikke like begeistret. Både Variety og Screen International fremhevet filmens fabelaktige tekniske kvaliteter og effektive regi av Joachim Rønning og Espen Sandberg, men pekte på svake karaktertegninger og mangelen på ekte dramatisk utvikling, samt at Variety også nevnte kontroversen rundt tolkningen av Herman Watzinger. Deres reaksjon er best oppsummert av Screen Internationals Tom Grierson:…”the lingering sensation is that one has witnessed a prestige production in which every emotion and dramatic irony has been finely manicured, scrubbing away the messy and fascinating humanity that gives such moments their power.”

Lovprises

Sarah Johnsens mesterlige tredje film
Uskyld har derimot splittet Screen International og Hollywood Reporter. For HRs John DeFore,
All That Matters is Past (som er filmens passende engelske tittelen) er “tremendously impressive tale of sibling rivalry that reconfigures biblical archetypes to bracing effect…artfully made and knotted with shocking images that enhances its storytelling instead of disrupting it.” Mens Screen Internationals Tim Grierson ikke ser filmen med samme øyne, siden filmen for ham “fails to modulate its dramatic intensity, which ends up suffocating rather than elevating proceedings.” (Du kan lese Cinemas anmeldelse av filmen i neste utgave 14. oktober).

Sterk kost

90 minutter var sterk kost for Torontos publikum, men torontokritikerne var hovedsakelig begeistret. Peter Howell i Toronto Star skriver: “This challenging film isn’t easy viewing but it’s brave filmmaking,” mens Chris Bilton i Torontos ukeavis The Grid gir filmen 7 av 10 poeng, og kaller filmen “grimmer than grim…director Eva Sorhaug points an unflinching lens towards the sorts of senseless acts frequently tackled by […] Michael Haneke. The end result here may not be as compelling as any of Haneke’s films, but it’s no less shocking.”