De har tatt «The Continental: from the World of John Wick» til New York-filmen gullalder

Basin Iwanyk og Erica Lee er executive producers på  The Continental: from the World of John Wick. Sammen har de en imponerende CV som inkluderer filmer Sicaro, The Town og John Wick Chapter 2.

LONDON: Erica Lee bgynte som  begynte som Basin Iwanyks assistent for 17 år siden. Etterhvert har de opaarbeidet seg en solid forankring i det amerikane filmmlijøet og hvor The Continetal: from the World of John Wick er deres siste store prosjekt.

– Hvor viktig er kjemien mellom dere  i et prosjekt som dette?

– Og det er et veldig godt spørsmål fordi det bare er en slags organisme mellom Erica og meg, forteller Iwanyk: – Vi har gjort dette så lenge. Etter hvert som relasjonene våre vokste, vokste forholdet vårt. Vi komplimenter hverandre og kjenner våre styrker og svakheter. Og jeg sørger for at hun har alle de tøffe samtalene. Så hun tar alle de tøffe grepene underveis.

– Jeg lærte av ham ved å se på, og begynte å gjøre det på egenhånd, forteller Erica Lee: – Nå har vi  en veldig god arbeidsrytme. Jeg tror at vi på en måte utfyller hverandre og hvordan vi skal få det til å fungere. Og du vet, vi har flere prosjekter, og en gruppe i LA og en gruppe i New York og mye å administrere.

Pål Ulvik Rokseth har foto på de to første episodene av The Continental: from the World of John Wick.

Tilbake til 70-tallet

–For The Continetal prøvde å finne ut hvordan den perfekte ideen for en TV-serie ville være. Og vi utviklet opprinnelig en annen idé. Men det var problemer vi hadde med det med å ikke ha Keanu, og det var også vanskelig å ikke tråkke på tidslinjen til filmene og gjøre den samtidig. Så vi bestemte oss for å skrinlegge den ideen. Serieskapere ga oss ideen om å sette den på 70-tallet. Det var rett og slett et genialt konsept, og låste opp mange problemer som vi slet med. Vi har alltid elsket ideen om The Continental USA  et slikt signaturstykke som filmene har skumme overflaten av, og så vi tenkte at det var  greit å dykke dypere inn i en TV-versjon.

– 70-tallet  var en så stor periode for New York-dramaer med filmer som som i Serpico, Mean Streets, Taxi Driver også videre. Inspirerte disse filmene dere?

– Hundre prosent! Jeg tror det er en løpende vits i selskapet mitt, hvor mye jeg elsker 70-tallet. Og først og fremst fordi jeg vokste opp da, jeg er født 1970. Jeg vokste opp i og rundt New York. Men å se disse filmene og de stedene var som det ville vesten. Du kunne ikke gå inn i Bronx  i flere tiår. Det ingen tvil om at de filmene fanget den verdenen. Hvor sant den var, vet jeg ikke for jeg var ikke der. Men de var en eksempler for vår serie visuelt, karakterer, alt.

For de to produsenten var det viktig  at serien gjenskapte en 1970-talls følelse.

Skandinavisk påvirkning

– Dere har også her inne involverer noen skandinaver en svensk regissør i en episode og en norsk fotograf for de to første epiosene, ja. Kan du fortelle oss hvorfor du velger dem?

Vi var en stor fan av arbeidet til Charlotte Brändström. Vi elsket hennes Lord of the Rings-episoder og hadde vært i møte med henne de siste årene for å prøve å finne noe, og hun rakk tidlig opp hånden for å gjøre episode to. Pål Ulvik Rokseth var en som Albert Hughes hadde introdusert oss for tidlig. Vi hadde aldri jobbet med før, men han gjorde en fantastisk jobb.

Hvis du ser på filmografien vår, har vi jobbet med en enorm mengde skandinaver. Det er moro at regionen slår så mye over vekten. Når det gjelder filmby, vi bare, vet du, vi har nettopp pakket inn filmen med Mads Mikkelsen. Vi jobber med Bill Skarsgaard, Tarik Saleh osv. Vi elsker skandinavene og deres filmmiljø.Vi sa bare at vi trenger et skandinavisk The Continetal.

– Det er et ekte Continental Hotel i Oslo.

– Virkelig. Det er kult. Vi må komme å sjekke det ut.