Ironiker med alvor

Steve Coogan ville lage en helt annen type film enn de han er kjent for på lerretet og på tv.

[VENEZIA] – Jeg ville lage film uten kynisme og den postmoderne ironien – en ærlig film, forteller han. Det lages ikke mange slike filmer lenger.

Philomena er en usedvanlig vellaget film, regissert av Stephen Frears og med Steve Coogan og Judi Dench i hovedrollene. Filmen var den store kritikerfavoritten på årets filmfestival i Venezia. Cinema traff Steve Coogan til en prat om filmen.

Virkelige hendelser

Filmen er basert på boka The Lost Child of Philomena Lee av Martin Sixsmith. Han er tidligere BBC-journalist og pressetalsmann for Tony Blair, og boka bygger på virkelige hendelser.

Filmen handler om den aldrende Philomena (Judi Dench) som leter etter sønnen hun fikk etter en ungdomsromanse i Irland for femti år siden. Skammen var stor for familien, som sendte henne i kloster, der hun føder en sønn. Som betaling til klosteret blir hun satt i tvangsarbeid i fire år for å betale for fødselen. Sju dager i uka må hun jobbe på klosterets vaskeri. Sønnen blir tatt fra henne og ”solgt” av nonnene til en velstående amerikansk familie.

Skrev manuset selv

Steve Coogan ble dypt rørt da han leste Martin Sixsmiths bok om kvinnen som i femti år hadde lett etter sin sønn. Han bestemte seg for å skrive manuset og spiller selv BBC-reporteren som hjelper Philomena med å finne ut hva som har skjedd med sønnen. I tillegg er han også filmens produsent.

– Jeg bestemt meg for å produsere filmen fordi jeg ville gjøre noe som var viktig. Ikke misforstå, jeg elsker å gjøre komedier, men også de har sine begrensninger, selv om jeg visste at humor måtte være sentralt når man skal fortelle en slik tragisk historie.

Steve Coogan innrømmer at historien også påvirket ham.

– Selv om filmen er svært kritisk til hvordan den katolske kirken i Irland behandlet ugifte mødre på 1950-tallet og hvordan de helt frem til nå har prøvd å skjule sannheten – har ikke minst Philomena imponert meg. Hun er frem- deles en troende og har tilgitt den katolske kirken for all urett den har gjort mot henne. Jeg kunne aldri ha tilgitt dem.

I filmen spiller Judi Dench Philomena. Hun var Steve Coogans førstevalg til rollen. Med henne ombord kontaktet han Stephen Frears. Han visste han ikke ville si nei når hun hadde sagt ja.

Hemmelighet

Philomena har hele livet holdt skjult, både for den avdøde ektemannen og for datter- en, sannheten om sønnen hun fødte i et nonnekloster som syttenåring. Men hver dag tenker hun på hvordan det har gått med ham.

Steve Coogan mener at ofrene for kirken glemmes for lett.

– Den katolske kirken burde offentlig be om unnskyldning for hvordan de behandlet unge mødre som Philomena. Samtidig understreker han at filmen ikke er et angrep på religionen, men på den katolske kirken.

– Filmen lærte meg å ha større forståelse for andres tro. Det handler om å greie og leve sammen med folk som har et annet verdenssyn. Selv er jeg ikke religiøs, men jeg deler mange verdier med mine religiøse venner.

Sixsmith og Philomena får ingen hjelp fra nonnene når de setter i gang sine undersøkelser. Gang på gang møtes de av løgn og fortielse, men Sixsmith lar seg ikke stoppe i jakten på hva som hendte med Philomenas sønn og andre barn av enslige mødre som ble sendt til klosteret.

Både Steve Coogan og Judi Dench er fenomenale i sine roller som henholdsvis den rå journalisten og den aldrende, for- siktige kvinnen som kun har ett ønske – å få vite om sønnen har fått et godt liv slik at hun selv kan få ro. Jakten på sønnen er ikke enkel. Både klosteret og resten av den katolske kirke gjør hva de kan for å sabo- tere deres leting etter sannheten.

Judi Dench er allerede lansert som Oscar-kandidat for sin innsats.