(LONDON) Hun har jobbet på en lang rekke kjente filmer; alt fra
Bridget Jones: På randen (2004)
Menneskenes barn (2006),
Gravity (2013) til flere av
Harry Potter-filmene. I nyere tid er hun mest kjent for sitt arbeid på
Skyfall og nå kinoaktuelle
Spectre. Hun er også aktuell som ambassadør for Gillettes «Bond Moments»-kampanje.
Etter suksessen med Bond-filmen
Skyfall, følte du et press på å «toppe» ditt eget arbeid?
– Jeg hadde en flott tid på settet til
Spectre og nøt tiden sammen med Daniel Craig. Han er en sann glede å jobbe sammen med. Bonds stil er tidløs. Det handler ikke om å «toppe» stilen fra Skyfall. Men å videreføre den klassiske looken fra serien.
Hvordan vil du beskrive ditt ultimate Bond-øyeblikk?
– For meg er et Bond-øyeblikk når en person ser flott ut og føler seg på sitt beste. Som en kostymedesigner vet jeg at menn ser og føler seg trygge når de er skikkelig forberedt med riktige klær for enhver situasjon. I
Spectre opplever Bond øyeblikk hvor han trenger å være sofistikert og forberedt for enhver sitasjon. Enten om det er på film eller i det virkelige liv, er det viktig å være klar for et Bond-øyeblikk som kan oppstå.
Hva anser du som den største utfordringen ved å jobbe på
Spectre?
– Å holde styr på alle dressene! Bond bruker i alt 16 forskjellige antrekk. I forbindelse med de store actionsekvensene måtte jeg skaffe til veie 200 dresser for Daniel og hans stuntmenn. Dette krever en del logistikk og konsentrasjon.
Hvor tett jobber du sammen med regissør Sam Mendes og hovedrolleinnehaver og medprodusent Daniel Craig?
– Oppgaven til en kostymedesigner er å hjelpe regissøren med å virkeliggjøre hans visjon. Det er derfor helt nødvendig med et tett samarbeid med både regissøren og fotografen. Jeg kan velge de beste stoffene, stilene og tilbehørene. Men om det ikke ser bra ut på film, betyr det ingenting.
Britiske merker
I de seneste Bond-filmene bruker Daniel Craig blant annet Crocket and Jones–sko og N.Peal-gensere. Hvor viktig er det for deg å benytte britiske merker?
– Bond er en engelsk gentleman, så for å bevare autensiteten liker jeg å inkorporere den klassiske stilen. Kostymedesign er svært knyttet til manuset og historien. Med mindre kostymene eller merkene ikke er en del av historien, er ikke trender eller designnavn viktig.
Bond-produktene er svært dyre, for eksempel Tom Ford-dresser eller Omega-klokker. Er det mulig å skape en «Bond-look» på et lite budsjett?
– Bildet av Bond er velkjent og ofte etterlignet. Han er en mann som utstråler selvsikkerhet, noe som kommer fra forberedelse. Om en mann ikke tar vare på hvordan han ser ut, vil han ikke føle seg komfortabel eller selvsikker i selv den dyreste dress. Men om man forbereder seg godt, kan enhver mann oppnå stil.
Kan du dele en morsom historie fra settet til
Spectre?
– Da de mannlige filmarbeiderne fikk se de flotte bilene, stod de bare og måpte. De var som unger foran et juletre!
Siste spørsmål – hva inspirer deg?
– Jeg henter inspirasjon fra mange områder – fra filmer, utstillinger og hverdagen. Men, jeg må innrømme at jeg ser mange filmer. Jeg setter også stor pris på å bli kjent med skuespillerne på settet. Jeg liker å betrakte dem, slik at jeg kan fremheve disse kvalitetene og oppførsel gjennom mitt design.