Mens Tarantino i sin forrige film
Django Unchained tok oss med til tiden rett før den amerikanske borgerkrigen, har vi i
The Hateful Eight flyttet oss til tiden rett etter borgerkrigen. Også denne gangen er rasespørsmålet et sentral element i filmen sammen med kvinneforakt og generelt tvilsomme menneskesyn hos de involverte i historien.
The Hateful Eight er et dypdykk inn iden menneskelig psyke – og det er ikke noen vakker tur.
Vi befinner oss noen år etter den amerikanske borgerkrigen. Dusørjegeren John Ruth (Kurt Russell) er på vei gjennom snøstormen i en dilligence til småbyen Red Rock. Med seg i håndjern har han den kvinnelige bandemedlemmet Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh). Vel fremme i Red Rock vil fangen utløse en dusør på ti tusen dollar. Underveis til Red Rock blir to andre plukket opp. Det gjelder dusørjegeren og tidligere nordstatsoffiseren Marquis Warren (Samuel L. Jackson) som har med seg to sammenbuntede lik som han skal innhente cash for og den tidligere sørstatsdesertøren Chris Mannix (Walton Goggins) som hevder han er på vei til Red Rock for å tiltre som ny sheriff i Red Rock.
På grunn av uværet, må de stoppe opp på skysstasjonen Minnie’s Haberdashery hvor fire menn allerede befinner seg – uten vertskapet – den mexicanske vikaren Bob (Demian Bichir), bøddelen Oswaldo Mobray (Tim Roth), cowboyen Joe Gage (Michael Madsen) og den tidligere sørstatsgeneralen Sanford Smithers (Bruce Dern),De hevder at de passer på stedet for Minnie som har reist for å besøke sin mor.
Mistenksomheten mellom de åtte på vertshuset er til å føle på. Mistilliten mellom dem er utalt, og det er klart for dem at ikke alle vil komme frem til Red Rock.
The Hateful Eight er en komplett film fra Tarantino hvor han bygger opp westernfilmen gradvis i nesten tre timer før det endelige oppgjøret.
Mesteparten av filmen foregår inne på skysstasjonen. Det er med på å bygge opp under den klaustrofobiske stemningen i en film full av kjappe replikker og ironi før det hele ender i en apokalypse av blod, spy, gørr og sprutende hjernemasse i klassisk Tarantino-stil.
Quentin Tarantinos westernodysse´ løftes av filmmusikken komponert av den levende legenden Ennio Morricone – komponisten bak musikken til westernklassikere som Sergio Leones
The Good, The Bad and The Ugly og
Once Upon A Time In The West. Med seg har Tarantino fått med seg et gullag av skuespillere. Samtlige har en ting felles – de har sjelden vært bedre enn her. Det er en nytelse å oppleve dusørjegerne Kurt Russell Samuel L. Jackson – og Jennifer Jason Leigh kan neppe forbigås ved neste Oscarnominasjon. Det samme gjelder Tim Roth.
The Hateful Eight fremstår som et gresk tragedie og har klare paralleller til Tarantino debutfilm
De hensynsløse (
Reservoir Dogs) –det hele foregår i løpet av et døgn og har bare et mulig utløp – tragedien.
Allerede den første uken i 2016 leverer Tarantino det som garantert er en av årets beste filmer når filmåret 2016 skal gjøres opp.