Det er pandemi, muterte virus og zombiefeber med Prosjekt Z på kino. Her kommer din guide til 10 moderne zombiefilmer som fornyet sjangeren i det nye millenniet.
Før vi kommer til listen med filmene som har modernisert zombiesjangeren må vi se på hvor det hele startet. Fra 1915 til 1934 var Haiti okkupert av USA. I denne perioden skrev den amerikanske journalisten og okkultisten William Seabrook boka «The Magic Island» (1929) om observasjoner han hadde gjort rundt haitisk voodoo. Her kunne man lese fortellinger om hvordan døde menn som jobbet på plantasjer ble kalt zombier. De ble kontrollert som slavearbeidere og historien skulle raskt finne veien til Hollywood. Den første av mange filmer med tematikken var den relativt milde White Zombie (1932) med Bela Lugosi. Noen tiår senere skulle alt endre seg.
George A. Romeros banebrytende Night of the Living Dead (1968) var ikke bare starten på den moderne skrekkfilmen slik vi kjenner den i dag, den dannet også det grunnleggende fundamentet for zombiefilmsjangeren. Zombiefilmene vi konsumerer i dag er basert på Romeros grunnideer og regler. De levende døde har en ukjent bakgrunn i et virus eller radioaktivt avfall, de lever bare på instinkt, spiser av sine ofre, de er sløve og trege og kan bare bruke de enkleste tingene. Smitten spres gjennom bitt, men de er håndterbare om du holder distanse. For å eliminere dem må de bli skutt i hodet eller bli brent. Men så begynner ting å endre seg i overgangen til det nye millenniet. Her kommer de mest nyskapende filmene i kronologisk rekkefølge.
Resident Evil
I starten på det nye millenniet kom en ny type virusfilm hvor de infiserte beveget seg svært raskt og hadde et enormt raseri. Mye av bakgrunnen lå i det banebrytende dataspillet «Resident Evil» som ble sluppet på midten av 1990-tallet samt spillsjangeren survival horror. Mannen bak spillet var inspirert av zombiefilmens gudfar Romero som selv jobbet på en rekke manus av en filmatisering uten at disse førte frem. Romero mente dog i ettertid at det var spillverden som var årsaken bak det populærkulturelle gjenoppblomstringen på 2000-tallet, og ikke filmene.
Et dødelig virus er på avveie etter at et hemmelig eksperiment har gått galt. Selskapet Umbrella Corporation sender inn en elitestyrke for å isolere viruset før det sprer seg og infiserer resten av verden. Elitestyrkens Alice (Milla Jovovich) og Rain (Michelle Rodriguez) inntar en stor underjordisk forskningsbase og oppdager at forskerne som var antatt døde ikke er døde likevel.
Resident Evil (2002) kom samme år som Guillermo del Toro lanserte ideen om raske vampyrer i Blade II (2002) og skrekkfilmsjangeren opplevde en generell fartsøkning på denne tiden. I Resident Evil er zombieangrepene mange, zombiene er rasende raske og de kommer i store horder. De var på mange måter mer lik vesenene i Richard Mathesons roman «I am Legend», mest kjent gjennom filmatiseringen med Will Smith.
Sjangermessig ligner nok Resident Evil mer på en actionfilm enn en skrekkfilm. Den spilte inn mer enn 100 millioner dollar på verdensbasis, ble en suksess og sørget for et nytt oppsving i zombienes popularitet. En ny relansering av franchisen står på trappene med lansering senere i år. Paul W. S. Anderson skulle regissere de fleste av filmens fem oppfølgere som er utgitt på DVD og Blu-ray og som kan sees på blant annet Viaplay og SF anytime.
Dawn of the Dead
En annen svært dagsaktuell zombiefilm er Zack Snyders debutfilm Dawn of the Dead (2004). Dette var en nyinnspilling av Romeros film ved samme navn med manus oppdatert av James Gunn, i dag best kjent for regien på de to Guardians of the Galaxy-filmene. Reglene som Romero etablerte blir delvis ignorert og vi får ikke noen forklaring på hvorfor de døde blir levende bortsett fra at når det ikke er mer rom i helvete, så vil de døde vandre på jorden.
Den unge kvinnen Ana vekkes av en blodig og aggressiv nabojente, hennes kjæreste blir bitt, Ava dreper ham og flykter. Hele nabolaget og byen hennes er i kaos. Sammen med noen andre barrikaderer hun seg inne på et kjøpesenter, men raskt skal de overlevende vise seg fra sin verste side.
Fra første stund ser vi en zombie som beveger seg svært raskt og de forvandler seg hurtig fra død til levende død. Dette er en helt ny og annerledes tilnærming til zombier som bryter med tradisjonen og de klassiske reglene etablert av Romero. Dawn of the Dead fortsetter trenden med raskere, mer aggressive og nesten ustoppelige zombier etablert i Resident Evil. Alle arketyper er representert og tematisk handler det om at det ikke er zombiene som er monstrene, men mennesker. Der Resident Evil manglet blod og gørr blir dette tatt igjen med full styrke i Dawn of the Dead!
Dawn of the Dead kom like etter fiaskoen House of the Dead (2003) og ingen, inkludert tilhengere av sjangeren, hadde noen store forventninger til verken filmen eller regissør Zack Snyder. Men filmen overrasket svært positivt og ble en suksess. Romero var ikke selv spesielt imponert over filmen og mislikte i hovedsak de løpende zombiene og mangelen på satire. Manuset var oppdatert, men ser man bort fra noen kreative tilføyinger, hadde filmen den samme grunnstrukturen. På interessant vis får vi også en fullføring av sirkelen tilbake til opphavet i Haiti som nevnt i starten. Snyder er for øvrig snart Netflix-aktuell med zombiekuppfilmen Army of the Dead (2021). Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på TV2 Sumo.
Shaun of the Dead
I 2004 kom både Zack Snyders nyinnspilling av Dawn of the Dead og den britiske zombiekomedien Shaun of the Dead hvor sistnevntes premiere i hjemlandet måtte utsettes for å ikke forvirre publikum. I Norge forutså ikke distributøren dens kommende kultfilmkvaliteter, valgte å droppe kinolansering og slapp den rett på DVD hvor den raskt opparbeidet seg en fanskare.
Shaun bor sammen med sin sløve kompis, har en kjedelig jobb og dama hans Liz er i ferd med å forlate ham. Hun synes han er handlingslammet og ikke gjør noe annet enn å henge på puben. Det må en apokalyptisk handling til, et zombieutbrudd, før Liz innser at det er noe ved Shaun og at han kan vise seg å være handlingsdyktig.
Edgar Wrights film har en høy kultstatus i dag og er utvilsomt en av de aller beste skrekkfilmkomediene noensinne. Dialogen er perfekt og full av referanser til George A. Romeros originale zombietrilogi. Som sin inspirators kommentar til forbrukersamfunnet har Shaun of the Dead en lignende oppdatert sosial kommentar til menneskenes zombieaktige tilværelse.
Shaun of the Dead utgjør sammen med Hot Fuzz (2007) og The World´s End (2013) Edgar Wrights såkalte Cornetto trilogi eller The Blood and Ice Cream trilogi. Shaun of the Dead er utgitt på DVD og Blu-ray i Norge og kan streames på iTunes og Amazon Prime.
[REC]
På 2000-tallet skulle Spania bli en av de mest innovative leverandørene av sjangerfilm. En av de mange solide grøsser- og skrekkfilmene som utmerket seg var [REC] (2007) fra den nye spanske filmbølgens frontfigur Jaume Balagueró. Filmen ble interessant nok sluppet samtidig som Romeros noe tematisk like Diary of the Dead (2007).
Et TV-team skal dokumentere en vanlig natt hos brannvesenet i Barcelona, men alt går ikke som planlagt. Brannvesenet mottar et nødanrop og da de ankommer leilighetsbygning er den allerede avsperret av politiet. Hysteriske mennesker passeres og en gammel aggressiv dame angriper. Bygningen er i karantene og de er fanget med noe skremmende og uhyggelig.
[REC] var på innovativt vis laget fra TV-kameraets synspunkt, ikke ulikt found footage-teknikken. Filmen presenterte igjen svært aggressive og raske zombier som hadde mindre likhet til Romero, men mer til den stadig populære virus og raseri-varianten vi hadde sett i det nye millenniet.
Filmen sveipet gjennom sjangerfilmfestivaler og vant flere ganger pris for beste film. Balagueró laget også andre og fjerde kapitel i franchisen mens tredjefilmen var regissert av Paco Plaza. En amerikansk nyinnspilling ble laget med Quarantine (2008), men uten at denne gjorde like stor påvirkning. Utgitt på DVD og Blu-ray i Norge og kan sees på Blockbuster og SF anytime.
28 Dager senere
I starten på det nye millenniet kom en ny type virusfilm hvor de infiserte beveget seg svært raskt og hadde et enormt raseri. Danny Boyle uttalte at hans 28 Days Later (2002) hadde røtter og var inspirert av George A. Romeros The Crazies (1973) fremfor hans bedre kjente zombietrilogi. Samtidig påpekte han at han samtidig hadde hentet inspirasjon fra Resident Evil-spillene.
Det er 28 dager siden dyrevernsaktivister frigjorde aper fra et laboratorium hvor det foregikk biologiske eksperimenter. Når Jim (Cillian Murphy) våkner fra koma, har viruset spredt seg til hele Storbritannia og forvandlet størsteparten av befolkningen til rasende og raske individer.
Viruset smitter gjennom en enkelt liten bloddråpe og de som blir smittet får et permanent morderisk raseri. 28 Days Later ble sluppet nøyaktig samtidig som SARS-utbruddet i 2002 hvor over 8000 infiserte og 774 dødsfall skulle forsterke fiksjonsuniversets frykter. Til tross for at Boyle selv mente 28 Days Later ikke var noen zombiefilm ble han hyllet for å revitalisere den svært forslitte zombiefilmsjangeren.
Den habile oppfølgeren 28 uker senere (2007) tar opp tråden seks måneder senere og det ordinære livet i Storbritannia er fortsatt på et minimum. Det har vært snakket om en tredje film i mange år, men uten at den har materialisert seg. Med dagens pandemi skulle en tredjefilm nok en gang være aktuell. Utgitt på DVD i Norge og kan sees på Netflix, SF anytime, Blockbuster og Viaplay.
Zombieland
Zombiekomedien Zombieland (2009) er i aller høyeste grad banebrytende innen sjangeren da det var den første som klarte å passere 100 millioner dollar i inntekt på verdensbasis. Hollywood så hvilke muligheter dette kunne gi og flere lignende filmer skulle snart settes i produksjon.
Vi følger den ensomme ulven og nevrotikeren Columbus som har klart å holde seg i live ved å følge et sett med overlevelsesregler. Han møter råtassen Tallahassee, to utspekulerte søstre og begynner en morsom road trip i et dystert postapokalyptisk landskap.
Zombieland (2009) var Ruben Fleischer debutfilm. Det er fornøyelig underholdning som fortsatt holder seg svært godt etter 10 år. Komedien er en visuell lekkerbisk og er regissert med fin lun humor. Zombiene er raske, effektene er gode og det er nok blod og gørr til å tilfredsstille de fleste. Som en sjeldenhet innen sjangeren har zombieutbruddet fått en opprinnelse i form av kugalskap.
Fleischer regisserer og Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Emma Stone og Abigail Breslin er alle med i oppfølgeren Zombieland: Double Tap som kom i 2019 og som ble en enda større suksess. Filmene kjennetegnes av finurlige gjesteopptredener og er utgitt på DVD og Blu-ray. Kan sees på Viaplay, SF anytime og Blockbuster.
Juan of the Dead
Dens relevans skyldes at den viser hvordan man på svært suksessfullt vis hvor hen i verden kunne lage en samfunnskritisk zombiefilm avledet fra George A. Romeros originale trilogi. I kjølevannet av den populære Shaun of the Dead kom noe så sjeldent som en zombiekomedie fra nettopp Cuba. Juan of the Dead (2011) spiller elegant videre på Georg A. Romeros Dawn of the Dead og byr på lignende vis på en usminket kritikk av landets styresmakter.
Når et virus endrer alle til zombier klarer den ellers mislykkede Juan å gjøre profitt på å rydde opp i de døde ved at gjengen hans kvitter seg med folks smittede kjære mot betaling.
Etter et gjennombrudd på filmfestivalen i Cannes fikk den en runde på de norske festivalene BIFF, Film Fra Sør og Ramaskrik. Juan of the Dead er en morsom og innovativ zombiekomedie som har opparbeidet seg status som en moderne kulfilmklassiker. Filmen fikk dessverre ingen videodistribusjon og er ikke tilgjengelig for strømming her i landet. Men kan anskaffes for eksempel på sonefri Blu-ray fra USA.
World War Z
Blockbusteren World War Z (2013) er den mest påkostede av zombiefilmene og ikke minst er den dagsaktuell med sitt virus- og epidemirelaterte tematikk. Filmen befinner seg i ytterkanten, og på grensen til, zombiefilmsjangeren, og selv om ordet zombie blir brukt og omtalt i filmen, er tematikken i World War Z virus og pandemi med fokus på å finne en kur.
FN-observatøren Gerry (Brad Pitt) kommer seg ut av storbyen med sin kone og to barn akkurat i det en epidemi bryter ut og sprer seg lynraskt. Han rekrutteres av myndighetene og får i oppdrag å finne ut hva som forårsaket det første utbruddet mot at hans familie er i trygghet hos militæret.
Det handler om å finne kilden til epidemien og lage en vaksine. Ulike scenario og årsaker antydes, blant annet fugleinfluensa, men det er ingen konkrete svar. USA og etter hvert verden opplever voldelige utbrudd med svært raseri etter at de har blitt smittet. Plyndring og unntakstilstand med samfunnets påfølgende kollaps illustreres på effektivt vis.
World War Z er slag på slag med intense sekvenser og har spilt inn over 540 millioner dollar på verdensbasis. En oppfølger har lenge vært i anmarsj. Manus ble skrevet i 2014 og lansering skulle være i 2017. David Fincher var senere knyttet til oppfølgeren, men filmen ble kansellert grunnet sitt høye budsjett. Siste forklaring på forsinkelsen har vært Kinas forbud mot zombiefilmer, men at det stadig jobbes med en mulig oppfølger. Filmen er utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, HBO Nordic, SF anytime og Blockbuster.
Train to Busan
Train to Busan (2016) handlet om passasjerer om bord i et lyntog som må kjempe mot et zombieutbrudd. Filmen var en svært innovativ sør-koreansk zombiefilm med et vanvittig tempo som av flere kritikere og filmfolk nevnte som en av de aller beste zombiefilmene noensinne. Zombiene var lydsensitive, aggressive og beveget seg raskt i store tsunamilignende horder. Forvandling til levende død var umiddelbar, og filmen hadde en større nærhet til Zack Snyders zombietradisjon etablert i Dawn of the Dead enn zombiefilmens gudfar George A. Romeros trilogi.
I oppfølgeren Peninsula (2020) hadde det gått fire år siden utbruddet og at Kaptein Jung-seok hadde klarte å komme seg ut av episenteret før alt gikk til grunne. Nå rekrutteres han til å lede et team i et oppdrag for å hente ut noe verdifullt fra den infiserte halvøyen. Utfordringene er mange, deriblant horder med zombier og lovløse fraksjoner som kjemper mot hverandre.
Førstefilmen Train to Busan er en moderne klassiker og oppfølgeren Peninsula stiller sterkt i rekken med plotlignende sjangerklassikere som Escape from New York og ikke minst, med gladiatorkamper og konvoikjøring, til det George Millerske Mad Max-universet . Det hele ispedd moderate doser med melodrama og følelser slik det skal være i sør-koreansk film.
Train to Busan og Peninsula bør sees etter hverandre da oppfølgeren er et svært velkomment gjensyn med et av de beste moderne zombieuniversene. Dette er en klassisk historie du kjenner fra før med arketyper i et ødeland herjet av zombiehorder og lovløse overlevende. Vi blir servert solid postapokalyptisk action full av overraskelser og med mye sjangerlek. Begge filmene er utgitt på DVD og Blu-ray i Norge og kan sees på Netflix og SF anytime.
The Girl With all the Gifs
Etter suksessen til publikum- og Oscar-suksessen Get Out (2017), i overgangen mellom President Obama og Donald Trump, ble en barriere brutt. Hollywood så en mulighet for flere fargede i hovedroller og flere filmmanus ble omskrevet til flere fargede roller. Tidsmessig kom The Girl With all the Gifts (2017) på riktig tidspunkt og det var en uvanlig og nyskapende zombiefilm som sendte sjangeren i en spennende retning.
En gruppe barn holdes fastspent og innlåst på en militærbase hvor de blir forsket på med håp om å finne en kur mot et virus. Vi følger det oppfinnsomme og svært intelligente barnet Melanie (Sennia Nanua), hennes lærerinne Justineau (Gemma Arterton) og forskeren Caldwell (Glenn Close). Samtidig som barnas sanne vesen åpenbarer seg er militærbasen omringet av tusenvis av zombier.
The Girl With all the Gifts blander elegant elementer fra TV-serien Stranger Things og Invasion of the Body Snatchers med Zack Snyders modern zombietradisjon. De som har spilt The Last of Us, som snart kommer som TV-serie, vil også nikke anerkjennende til flere av filmens trekk. På originalt vis har hendelsen skjedd for lenge siden og verden har forfalt. Zombiene forvandles raskt, de er hurtige og aggressive og vi serveres lange, intense og ekstremt velkomponerte sekvenser med angrep og forsvar.
Dette er en britisk produksjon basert på den innovative, men svært pessimistiske romanen «Menneskebarnet» av M.R. Carey. Årsaken bak er et patogen som infiserer mennesker og det handler om å finne en vaksine. En forhistorie til romanen ble også utgitt uten at dette har ført til noen film enda. Regien er uklanderlig og filmen er til tider poetisk i all sin dystopiske prakt. Med fargede Sennia Nanua som jenta Melanie er sirkelen tilbake til den banebrytende hovedrollen i The Night of the Living Dead (1968) sluttet. Se for øvrig også Little Monsters (2019) med samme innovativ casting. Filmen er utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime.