Almost Famous feiret sitt 20-årsjubileum i fjor og nylig kom en remastret utgave av klassikeren. Det er et herlig gjensyn med en klassisk feelgood-film om en journalistikkspire og hans kjærlighet til musikkscenen på 1970-tallet.
Med den stadig stigende kurven for vinyl-salg er det det svært passende med et gjensyn med Almost Famous. Det retronostalgiske 1970-tallsgrepet og oppvåkningen begynner for alvor da hovedpersonen William får en avskjedsgave av sin søster Anita etter at hun flytter ut. Under sengen sin finner han en bag med vinyl-plater og en verden av musikk åpner seg for ham.
Almost Famous (2000) er dessuten høyaktuell i forbindelse med den pågående filmatiske bølgen av musikkbiografier. Med nærmere 1 milliard dollar i inntekt ble Bohemian Rhapsody (2019) den mest suksessfulle musikkbiografien noensinne, i tillegg kom fire Oscar-priser. Suksessen stadfestet nok en gang forkjærligheten for denne typen film og ikke minst hvor samstemte publikum og kritikere var. Rocketman (2019) om musikerlegenden Elton Johns ekstraordinære liv fulgte opp tråden og siden har flere lignende prosjekter blitt igangsatt.
Semi-selvbiografisk
Almost Famous er dog ingen musikkbiografi, men en semi-selvbiografisk historie basert på den da 15 år gamle Cameron Crowes journalistiske opplevelser på 1970-tallet. Likevel er det er lett å se at den kan ha hatt påvirkning på dagens musikkbiografier. Etter den fenomenale suksessen Jerry Maguire (1996) hadde Crowe endelig fått tillatelse til å regissere sitt pasjonsprosjekt om sitt yngre selv – tenåringsjournalisten William Miller (Patrick Fugit) som får en uventet mulighet til å skrive for musikkmagasinet Rolling Stone. Historien begynner for alvor da William reiser på turné sammen med det lovende rockebandet Stillwater.
Musikerbiografier handler om musikken og artistene vi liker og inkluderer naturligvis mye sang. Artistene som portretteres har gjerne en vanskelig oppvekst, men mot alle odds kjemper de seg mot berømmelse og får stor betydning for sin samtid. Filmene følger ofte det myteomspunnet ikonets liv gjennom stadig voksende berømmelse til dens mørke og destruktive bakside. På noe lignende vis er Almost Famous historien om den forvirrede gutten William som har hoppet over flere skoleår grunnet en svært ambisiøs mor og college professor, spilt av Frances McDormand. Der hennes strenge oppdragelse fører til at hennes datter Anita flytter ut, går hun en litt mildere vei med William og lar ham få litt friere tøyler.
Blir en del av musikkscenen
Etter en introduksjon hopper vi til 1973 da den 15 år gamle William har sitt første møte med Lester Bangs (Philip Seymour Hoffman), redaktøren av musikkmagasinet Creem magazine. Bangs skal bli Williams mentor og oppdragsgiveren som ber ham skrive en artikkel på Black Sabbath. Dette fører til at William møter Penny Lane (Kate Hudson) og snart er han en del av den indre sirkelen i musikkscenen. Basert på hans skriving kontakter Rolling Stone magazine ham og nå får han utfordring om å følge bandet Stillwater på deres turné og hans store utfordring blir å få intervjuet Russell, den karismatiske gitaristen i bandet.
Det er først og fremst en oppvekstskildring lagt til musikkens verden. En slags road movie som tar for seg dynamikken og misnøye innad i et lovende band. Filmen er lagt til en tid da musikk betydde alt. Det er en hyllestfilm til musikkscenen på 1970-tallet før den ble overkommersialisert og byr på et storslått lydspor som inkluderer noen av tiårets mest kjente låter. Med en lun, fin og humoristisk tone er dette en personlig, sår og vakker feelgood-film om forelskelse, håp og drømmer. Regien er upåklagelig, og filmen fungerer like godt i dag som da den kom. Den er fortsatt Crowes store spillefilm og han ble belønnet med Oscar for beste originale manus.
Bootleg-versjonen
Den nyutgitte og remastret 4K-utgaven har kinoversjonen på en Blu-ray plate og den forlengede bootleg-versjonen på 4K-platen. Bootleg-versjonen varer 40 minutter lengre med forlengede scener, nye scener, deriblant en med Kyle Gass fra Tenacious D som radiovert og andre innklipp som lar karakterer som Anna Paquins Aphrodisia muligheten til å utfolde seg bedre. Kinoversjonen fungerer for de fleste, men bootleg-versjonen er høyst velkommen for de som liker filmen godt.
Almost Famous har blitt gitt ut i ulike formater flere ganger i Norge og nå serveres vi både det gamle og nytt ekstramateriale. Noe har blitt laget under pandemien i forbindelse med filmens 20-årsjubileum og man kan anta at pandemien la en demper på markeringen og at utgivelsen derfor er noe forsinket. Nytt denne gangen er Filmmaker Focus—Cameron Crowe on Almost Famous som er en slags presentasjon av prosjektet hvor Crowe forteller om det som er hans mest personlige film. Casting & Costumes om castingen av filmen med den gang 16 år gamle Fugit i sin første filmrolle. Og ikke minst Rock School om hvordan de fant skuespillere og hvordan de lærte seg å spille som et band til filmen.