Filmen får verdenspremiere på hjemmebane i Narvik 10. desember, før den kommer på kino over hele landet 25. desember. Samtidig lanseres tidenes mest omfattende opplegg for skolekino-visninger.
En undersøkelse gjennomført av Filmweb i september viser nemlig at Kampen om Narvik topper listen over filmer det norske kinopublikummet ser mest frem til i andre halvår.
– Det er gledelig lesning. Vi opplever at Kampen om Narvik vekker et enormt engasjement, og nå ser vi fram til at filmen endelig skal få møte et stort publikum, sier produsent Aage Aaberge.
Store ambisjoner
Aaberge forteller at Kampen om Narvik-skaperne måler sin suksess i mer enn besøkstall. Målet er at filmen, som er inspirert av de virkelige krigshendelsene i nord, skal være et utgangspunkt for økt interesse for vår egen krigshistorie:
– Kampen om Narvik er en bredt anlagt og høyst relevant kinofilm, som vi håper fungerer som en inngang til en viktig del av norsk krigshistorie. Krigen i nord fortjener større plass i vår nasjonale bevissthet. Derfor lanserer vi tidenes mest omfattende opplegg for skolekino. Sammen med Educational Storytelling har vi utarbeidet en nyskapende og digital kunnskapsreise for skoleelever.
Fiktive hovedkarakterer
Aaberge forteller om omfattende research og et tett samarbeid med Narviksenteret, men presiserer at filmens hovedkarakterer er fiktive. Ingrid Tofte (Kristine Hartgen) jobber på hotellet som blir tyskernes hovedkvarter i et krigsherjet Narvik, mens ektemannen Gunnar Tofte (Carl Martin Eggesbø) er en av soldatene som nekter å legge ned våpnene når tyskerne inntar byen 9. april.