Med et svimlende budsjett på 250 millioner dollar, eksentriske produksjonsforhold og en stjernespekket rollebesetning ledet av Dwayne ‘The Rock’ Johnson og Chris Evans, har filmen dominert overskriftene – både for sine kreative valg og det tilhørende bakgrunnsdramaet.
Red One er langt fra en tradisjonell julefilm. Med en handling som inkluderer en snakkende og voldelig isbjørn, en kidnappet julenisse, og The Rock kledd i trange, røde skinnklær, balanserer filmen på grensen mellom action og komedie. Historien fokuserer på den tøffe livvakten Callum (Johnson) og hackeren Jack (Evans), som tvinges til å samarbeide for å redde julen.
Produksjonsutfordringer og rykter om kaos
Tilblivelsen av Red One har vært alt annet enn enkel. Planlagt for utgivelse før jul i 2023, ble prosjektet forsinket med et år, og ryktene om problemer på settet har florert. En artikkel fra The Wrap hevdet at Dwayne Johnson skapte store forsinkelser ved å komme timer for sent til innspillinger, og at han skal ha brukt assistenter til oppgaver som å fjerne flasker med urin, ettersom han unngikk toalettbesøk for å spare tid. Johnson har kalt beskyldningene «bullshit», men innrømmet til magasinet GQ at han noen ganger tisser i flasker av praktiske årsaker.
Kostnadene bak verdens dyreste julefilm
Med sitt enorme budsjett er Red One den dyreste julefilmen noensinne. Til sammenligning kostet klassikeren Hjemme alene bare 14 millioner dollar. Filmselskapet Amazon MGM valgte likevel å satse stort, selv om filmen opprinnelig var planlagt for direkteutgivelse på strømmetjenesten Prime Video.
Til tross for investeringene har filmen hatt en treg start. Etter sin amerikanske premiere har den kun generert 30 millioner dollar – fjernt fra det som kreves for å dekke kostnadene. Her hjemme er den bare sett av 25 000 siden premieren for to uker siden. Amazon MGM er likevel optimistiske og peker på at den store delen av inntjeningen vil komme fra strømming, spesielt i julesesongen.
Kritikernes dom: Fra lunken til kald
Reaksjonene fra kritikere har vært delte. Amerikanske medier har vært spesielt harde i sin vurdering. The Hollywood Reporter beskriver filmen som «stygg, kunstig og altfor lang», mens The Vulture kritiserer både handlingen og skuespillerprestasjonene. De hevder at Johnson og Evans «ser ut som om de spiller i søvne».
Her hjemme har P3 gitt filme en 3’er på terningen, mens Adresseavisen beskriver den som «Årets verste julefilm».
Hva nå for Red One?
Til tross for svak økonomisk prestasjon og lunkne anmeldelser, har Amazon MGM fortsatt tro på prosjektet. Julefilmer har tradisjonelt hatt et langt liv på strømmetjenester, og selskapet håper at filmen vil finne et bredere publikum når den lanseres globalt på Prime Video.
Med sin spektakulære produksjon og blandede mottakelse, er Red One allerede et fascinerende kapittel i julefilmens historie – enten den blir husket som en kultklassiker eller en kostbar flopp.