«A Prayer Before Daw» – et besøk i helvete 

5

Det er bare å stålsette seg, for det er vel verdt å ta denne turen i regi av Jean-Stéphane Sauvaire.

Tenk deg at du kastes i fengsel i Thailand. Du kan ikke snakke språket, du er omgitt av drapsmenn og vet at livet ditt er fint lite verdt. Den britiske bokseren Billy Moore vet hvordan det føles, og etter å ha sett A Prayer Before Dawn  har du også en god idé om hvordan det føles.

Filmen er basert på den britiske karrierekriminelle bokseren Billy Moores selvbiografi. Regissør Jean-Stéphane Sauvaire tar publikum med på en uforglemmelig odyssé inn i det thailandske fengselshelvetet.

Den britiske boksen Billy (Joe Cole) blir arrestert for narkotika og kastes i fengsel. Etterhvert overføres han til Bangkoks beryktede Klong Prem fengselet.

Uten å kjenne språket kjemper han for å navigere seg gjennom gjengkulturen. Han havner i alvorlig trøbbel og dras inn i narkotikaomsetningen i fengselet. Etter å ha greid å løsrive seg fra den – får han sin store mulighet når fengselsmyndighetene tillater ham å delta i Muay Thai-boksingsturneringene. Han innser at dette kan være hans sjanse til å komme fra oppholdet med livet i behold. Billy begynner på en ubarmhjertig, actionfylt reise fra den ene ville fighten til den neste. Ingenting kan stopp ham. For ham er det en kamp om liv, død – og frihet.

Filmen er skutt i et ekte thailandsk fengsel med et cast bestående av tidligere innsatte. Siden mye av den thailandske dialogen går uten oversettelse tvinger filmen oss til å dele Billys utenforskap. Filmen er solid håndverk fra regissør Jean-Stéphane Sauvaire. Han får usedvanlig god hjelp av fotograf David Ungara. Hans foto er av det sjeldne og man sitter med følelsen av at han har gjort jobben med livet som innsats. Den glimrende lyddesignen sørger for at hvert øyeblikk føles smertefullt autentisk.

Joe Cole (fra tv-serien Peaky Blinders) gir en sterk rolleprestasjon som Billy. Det er en krevende rolle – ikke minst fysisk. Joe Cole går inn i den med kropp og sjel og får også frem de sårbare sidene som ligger under hans tøffe ytre i en film som sitter som en solid upper cut.