Prime Video har i dag annonsert at den nordiske dokumentaren Take A Chance lanseres eksklusivt 19.mai i Norge.
Med en unik, og ufiltrert tilgang, utforsker filmen sinnet til Gert van der Graaf, en av de mest beryktede stalkere i verden. Filmen følger van der Graaf mens han forteller hvordan hans barndomsforelskelse av Agnetha Fältskog ble til en besettelse som formet resten av livet hans. Med eksperter, psykologer, venner og hans egne ord undersøker filmen hvordan overdreven idolisering kan bli kriminelt.
“Gjennom enestående tilgang gir filmen nye lag til en viktig og utrolig historie“, forteller Andreas Hjertø, Head of Content for Prime Video i Norden. “Vi er imponert over fagfolkene både foran og bak kamera, som har gjort en fantastisk og omfattende jobb på dette prosjektet. ”
Besettelse i ung alder
Take a Chance bygger på ABBAs vei til berømmelse og starter med van der Graafs oppdagelse av ABBA bare åtte år gammel. Denne oppdagelsen blir raskt til en besettelse av— og dyp kjærlighet til — Fältskog, og motiverer van der Graaf til å spare opp penger, lære svensk og til slutt flytte til Sverige for å finne henne, mens hun er på toppen av karrieren. Etter flere tilfeldige møter skjer det ufattelige, og de to kobles på en eller annen måte sammen. For Fältskog vil historien deres etter hvert få en brå slutt, men for van der Graaf var dette bare begynnelsen.
“Overdreven idoldyrking og forfølgelse kan oppleves fjernt fra hverdagen vår, men for noen er det en realitet”, forteller Maria Thulin, regissør forTake A Chance. “Ifølge Sveriges Nasjonale Råd for Kriminalitetsforebygging har flere hundre tusen svenske kvinner blitt trakassert eller forfulgt av stalkere, og vi mener det er viktig å belyse dette. Dokumentaren lar publikum få tilgang til en unik historie om forfølgelse. ”
“Vårt utvalg av lokalt innhold vokser og med Take A Chance får vi en dokumentarfilm som spenner over flere sjangre som kriminalitet, musikk, mystikk, og idolisering”, sier Martin Backlund, administrerende direktør for Prime Video i Norden. “Vi har som mål å tilby våre nordiske kunder relevant innhold, med lokal historiefortelling og lokale filmskapere bak seg, og vi tror denne historien vil interessere mange.”