Storfilmene It og It: Chapter 2 gjorde ham til et skrekkikon som Pennywise the Dancing Clown. Bill Skarsgård hadde vanskelig for å bli kvitt karakteren etter at kameraene sluttet å filme.
Siden Pennywise har Bill spesialisert seg på urovekkende, scene-stjelende roller, fra en sosiopat i overklassen i John Wick: Chapter 4 til sin siste opptreden som den overnaturlige hevneren i årets nyinnspilling av The Crow.
Hans nyeste rolle er den vampyriske hovedfiguren i Nosferatu, laget av The Witch og The Lighthouse-regissøren Robert Eggers, et samarbeid som gir en mørk ny tolkning av den ikoniske vampyren fra stumfilmen fra 1922. Rosen har strømmet på fra kritikerne etter de første festivalvisningene av hans nye skrekkfilm «Nosferatu». I den spiller han en eldgammel vampyr, ugjenkjennelig bak masker, sminke og ulike proteser – en transformasjon han har pekt ut som sin største til nå.
Satt i kroppen
I et intervju med Vanity Fair forteller skrekkstjernen at morderklovnen ble sittende i tankene hans lenge etter at innspillingen var ferdig – ikke minst i form av mareritt:
– De drømmene var så merkelige. Enten konfronterte jeg ham, var sint på ham, ropte på ham – eller så var jeg Pennywise. Men jeg gikk i gatene der jeg vokste opp. Jeg tenkte: «Nei, jeg burde ikke være her i åpen gate og gå rundt slik. Slik skal det ikke være.»
Skuespilleren forklarer at det var en måte å skille seg fra karakterens påvirkning – og at den mentale reisen tilbake til hans tidligere hjemby Stockholm var en del av det:
– Det var så rart – jeg måtte prøve å skille meg fra denne greia, bokstavelig talt tilbake der jeg vokste opp, i samme leilighet som jeg vokste opp i.
Om Bill Skarsgård fungerer like bra som et eldgammelt vampyrmonster, får vi vite 3. januar når Nosferatu har kinopremiere i Norge.