4K: «Trap» – En uvanlige seriemorderfilm av den shyamalanske typen

Da Nattsvermeren møtte den shyamalanske plottvisten på en Taylor Swift-konsert.

Den KIA-kjørende familiefaren Cooper og hans tolv år gamle datteren Riley er på vei til en ettermiddagskonsert med fri aldersgrense. På scenen spiller Rileys største idol Lady Raven. Dette er datterens belønning etter å ha vært veldig flink med karakterene, men til å være en konsert med fri aldersgrense er det særs høy sikkerhet med bevæpnede vakter. Hennes venner er også i salen, men det har oppstått en konflikt mellom Riley og klassevenninnene og de er ikke samlet.

Idet konserten begynner blir lokalet omringet av FBI. Etterforskerne har fått nyss i at den såkalte Slakteren skal være til stede på konserten. Derfor er hele konserten en felle for å fange ham. Slakteren er en ukjent seriemorder med 12 offer på samvittigheten og må tas for enhver pris. Profilør Josephine Grant leder operasjonen og har gjort en profilering av hvem de leter etter. Av rundt 21.000 publikummere er det 3.000 menn, og Slakteren er en av disse. De er besatt på å finne ham. Slakteren derimot gjør alle nødvendige forberedelser og ser etter fluktveier for å holde seg et skritt foran FBI.

Voksne menn i førersetet

Det første slående punktet med Trap er at den befinner seg et sted mellom den klassiske thrilleren og seriemorderfilmen. Vi fascineres av seriemordere og liker å fråtse i historier om drap og vold. Siden True Crime-nådde sitt høydepunkt på slutten av 2010-tallet har det blitt et forslitt fortellergrep. Som en hybridfilm, ispedd Shyamalanske særtrekk, skal Trap ha honnør for at den prøver noe nytt. Regissøren selv pitchet den som Nattsvermeren møter Taylor Swift-konsert.

4K + Blu-ray: «Knock at the Cabin» – Shyamalans umulige dilemma – CINEMA

Det andre som er høyst slående er hvordan sjangerfilm dette året har gått bort fra ungdommelige screem queens og final girls. Nå har eldre menn hovedsakelig inntatt førersetet i thrillere og grøssere. Josh Hartnett med sine 46 år er riktignok den yngste i selskap med Kevin Bacon 66 år i MaXXXine, Hugh Grant 64 år i Heretic, Demi Moore 62 år i The Substance, Nicolas Cage 60 år i Longlegs, Russell Crowe 60 år i The Exorcism samt Halle Berry 58 år i Never Let Go.

Filmens Kong Midas

Vi elsket alle M. Night Shyamalan som kun var 29 år da han fikk sitt gjennombrudd. Han var filmens Kong Midas hvor alt han tok i ble til gull. Den sjette sansen (1999) sjokkerte publikum og ble et kulturelt fenomen. Unbreakable (2000) var forut for sin tid og regissøren manifestere sitt varemerke. Som Hollywoods nye Steven Spielberg laget han sci-fi-filmen Signs (2002) med invasjon fra verdensrommet. Også i The Village (2004) slo an med en plottvist som snudde alt på hodet.

Night Shyamalans filmer rangert – fra «Den sjette sansen» til «Old» – CINEMA

I Trap røpes den første plottvisten tidlig. Gradvis får man solide hint om at Cooper kan være Slakteren. Han observerer den økende sikkerheten med argusøyne og er stadig på jakt etter mulige fluktruter. Og seeren har sympati med djevelen. Vi føler hans lettere panikk og heier på ham selv om de andre sier at han er et monster. Mysteriet er altså ikke hvorvidt han er Slakteren, men hvordan dette skal utvikle seg. For i bakhodet ligger det tross alt en forventning om at ingenting er slik det tilsynelatende ser ut til.

For mye kreativ frihet?

Men Gullanden som stadig verpet gullegg har mistet magien. Trap tar stadig vendinger og snur ting på hodet. Vi serveres plottivster, men de er som en usukret lettbrus. Det er ikke det samme som den ekte varianten. Slik som Shyamalan har servert det tidligere. I sin nye fase som regissør, etter en periode med middels og lettforglemmelige filmer, leverte han høyst effektive The Visit (2015) og Knock at the Cabin (2023) som var både pirrende og ubehagelig. Men Shyamalans gullrekke er ikke konstant.

«The Visit» -den forrykte M. Night Shyamalan – CINEMA

Årsaken til at historien mister sin kraft ligger nok i at Shyamalans filmer er selvfinansierte og at han har kreativ frihet til å gjøre som han vil. Trap kom samtidig som at Shyamalans datter Ishana spillefilmdebuterte med Dakota Fanning-grøsseren The Watchers (2024). Ishana har dessuten regissert flere musikkvideoer med artist og storesøster Saleka. Far Shyamalan fant ut at han likeså godt kunne caste eldstedatter Saleka til rollen Dark Raven. Ulempen er at hun som debuterende skuespiller tar for mye plass i lengre dialogscener. I Trap har familiær kjærlighet gått foran fornuftens valg.

Trap er ute på 4K med et knippe bonusmateriale som slettede scener. Dessverre er det av typen som ikke utdyper utover å være klassisk innsalgsmateriale.