Pasjonsløst trekantdrama

Knut Hamsuns roman Viktoria har blitt beskrevet som den ultimate kjærlighetshistorien – et tragisk trekantdrama mellom Victoria, møllersønnen Johannes og rikmannssønnen Otto. Viktoria og Johannes elsker hverandre, men farens økonomiske problemer gjør at hun «velger» kammerherrens sønn Otto, for å hjelpe familien.

Resultatet er blitt en mildt  sagt ujevn film. Det starter bra. Barndomsfortellingen om folrholdet mellom de tre hovedpersonene er vakkert gjort Torun Lian får med en gang frem klasseforskjellene og spenningene mellom partene. Det er når vi møter dem igjen som unge voksne at det hele begynner å svikte –det gjelder både i manus, dramaturgien og hos skuespillerne.

Knut Hamsun solgte filmrettighetene til romanen til Hollywood. John M. Jacobsen har brukte et halvt liv på å få rettighetene tilbake til Norge og filmatisere boka. Han har fortalt at han tilbød Torun Lian allerede for femten år siden å filmatisere romanen, men at hun da ikke følte seg klar til det ennå. Derfor er det ekstra trist at nå som hun har følt seg klar til jobben, får vi et resultat som på ingen måte reflekterer de 35 millionene som er investert i dette kostymedramaet.


Det er naturlig å sammenligne
Victoria med
En kongelig affære -fjorårets danske kostymedrama som er laget på et tilsvarende budsjett og  som også er et tragisk trekanthistorie.
Victoria tåler rett og slett ikke sammenligningen.

Som så ofte handler veldig mye om manus. Som manusforfatter har ikke Torun Lian fått frem nerven i historien. I stedet har det blitt en uengasjerende og blodfattig fortelling hvor skuespillerne helt tydelig ikke har latt seg engasjere av det manuset de har fått utlevert .

Nykommeren Iben Akerlie har fått en vanskelig debutrolle som Victoria. Hun evner å få frem uskylden, men ellers blir spillet henne flatt. Bill Skarsgård har i rollen som Otto knapt fått en eneste replikk og virker totalt uengasjert. Det de har til felles er at de ikke evner og få formidle smerten og lidenskapen i historien. Jakob Oftebro er den  eneste som evner å løfte historien.

Knut Hamsuns Victoria regnes som et mesterverk. Torun Lians
Victoria er en parentes i norsk filmhistorie.