På vei mot avgrunnen

Coen brødrene stakk av med Grand Prix på fjorårets filmfestival i Cannes for denne filmen om den unge musikeren Llewyn Davies som opptrer på lokale klubber i New York i 1960.

Med
Inside Llewyn Davies gir Coen-brødrene oss et innblikk i et vibrerende New York hvor folkemusikken og visesangen er populær på klubbene. Den unge musikeren Llewyn Davies (Oscar Isaac) lever fra hånd til munn. Kastet ut av kjæresten tilbringer han nettene på sofaene til mer eller motvillige venner og bekjente. Han er ikke bare en kjær gjest på klubbene heller. For mye alkohol og stort ego samt utskjelling av andre artister som ikke oppfyller hans forventninger, bidrar ikke alltid til den gode stemningen. Både eier og publikum på hans faste spillested, Gaslight Café i Greenwich Village, får til tider nok av ham.

Llewyn Davies er en musikalsk purist. Med ham har Coen-brødrene samtidig gitt oss en hovedrolle som kanskje ikke er så lett å identifisere seg med for publikum. Den selvopptatte og selvdestruktive Llewyn Davies er ikke en spesielt sympatisk figur. Blant de han bruker sofaen til, er bestevennene Jean (Carey Mulligan) og  Jim (Justin Timberlake) som også er visesangere. De har atskillig større suksess enn ham, noe han har vanskelig for å svelge. Etter hans mening er de altfor kommersielle.

Som så ofte før med Coen-brødrene, lar de oss møte en hovedrolle hvis liv befinner seg i en nedadgående spiral. Det gir brødene rik mulighet til å servere oss sin svarte humor. Denne New York-historien har nok heller ikke uten grunn noe Woody Allensk over seg. Llewyn Davies´ manager, Mel (Jerry Grayson), og hans sekretær er som hentet fra
Broadway Danny Rose. John Goodman gjør nok en gang en storslått Coen-rolle. Denne gangen som narkoman jazzmusiker som pukker opp haikeren Llewyn Davies etter en mislykket tur til Chicago for å skaffe seg en spillejobb.

Med
Inside Llewyn Davies viser Coen-brødrene nok en gang at ingen at ingen gir oss et bedre bilde av amerikansk populærkulturen enn dem. De mestrer alle sjangre. De har gitt oss film noir, western, komedier og innblikk i Hollywoodstudioene.
Inside Llewyn Davies er ikke Coen-brødrenes beste film, men det er nok  å glede seg over  denne gangen også.